Kto jest Twoim ulubionym autorem?

Alerty DZP.

Nowe podatki w sektorze usług cyfrowych

05.05.2020

Autorzy:
Dr Anna Hlebicka-Józefowicz
Gniewomir Wycichowski-Kuchta

Wraca temat wprowadzenia w Polsce tzw. podatku cyfrowego, czyli podatku od przychodów pochodzących m.in. z reklam online, reklam profilowanych i niektórych usług cyfrowych.

Równolegle w Unii Europejskiej trwają prace nad wprowadzeniem jednolitego podatku cyfrowego, które ostatnio przyspieszyły w związku z epidemią COVID-19, a projekt tzw. „Tarczy antykryzysowej 3.0” przewiduje wprowadzenie tzw. podatku streamingowego, który miałby obciążać serwisy VOD i platformy streamingowe.

Przychody z nowych podatków mają być przeznaczone na finansowanie działań pobudzających gospodarkę, dotkniętą kryzysem związanym z pandemią koronawirusa.

 

Podatek streamingowy

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tzw. „Tarcza 3.0”, zwana również „Tarczą Schreibera”) zakłada wprowadzenie podatku streamingowego w wysokości 1,5% przychodu uzyskanego z wszelkich opłat za dostęp do audiowizualnych usług medialnych na żądanie albo przychodu uzyskanego z tytułu emisji przekazów handlowych.

Podatek miałyby płacić „podmioty dostarczające audiowizualną usługę medialną na żądanie”, a więc nie tylko serwisy streamingowe i VOD (udostępniające filmy, seriale, teledyski muzyczne), ale potencjalnie również inne serwisy, które udostępniają multimedia na żądanie i czerpią zyski z reklam, w tym wydawnictwa i portale internetowe.

Zgodnie z projektowanymi przepisami, jeśli przedsiębiorca posiada siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej wysokość opłaty ustala się na podstawie przychodów uzyskiwanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Projekt ustawy jest przedmiotem prac Sejmu i ma zostać przyjęty na trwającym właśnie 11. posiedzeniu, które zakończy się 7 maja br. Podatek miałby wejść w życie 1 lipca 2020 r.

Dalsza część alertu znajduje się w pliku PDF.

Bądź na bieżąco z DZP