Przegląd ostatniej aktywności Prezesa NFZ, kieruje uwagę na wydane w dniu 10 marca br. zarządzenie nr 27/2022/DSOZ zmieniające zarządzenie w sprawie szczegółowych warunków umów w systemie podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotne (dalej jako: „Zarządzenie Prezesa NFZ” lub „Zarządzenie”). Z dniem 1 kwietnia 2022 r. weszły w życie cztery nowe rozwiązania prawne związane z regulacją procedury Ratunkowego Dostępu do Technologii Lekowych („RDTL”).

   1.  Elektronizacja procesu RDTL.

Analiza treści Zarządzenia Prezesa NFZ zdaje się wskazywać, że kluczowa z wprowadzonych zmian dotyczy ustalenia obowiązku korzystania przez Świadczeniodawców z aplikacji Centralnej Bazy Wniosków i Decyzji („CBWiD”) w związku z udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu RDTL.

Celem wprowadzonego rozwiązania jest uproszczenie, skrócenie i usprawnienie składania i procedowania niezbędnych dokumentów w ramach procedury RDTL. Natomiast, sam harmonogram obowiązku korzystania z aplikacji CBWiD został ustalony w oparciu o właściwość miejscową oddziałów wojewódzkich NFZ i podzielony na dwie tury. I tak, omawiany obowiązek zaczyna mieć moc prawną od:

      I.  1 kwietnia 2022 r. dla czterech oddziałów wojewódzkich NFZ, tj.:

  • Dolnośląskiego
  • Mazowieckiego
  • Wielkopolskiego
  • Śląskiego

      II.  1 lipca 2022 r. dla pozostałych oddziałów wojewódzkich NFZ.

Rodzaj dokumentacji – związanej z RDTL – możliwej do procedowania z wykorzystaniem aplikacji portalowej CBWiD obejmuje:

  • wniosek świadczeniodawcy do konsultanta krajowego lub konsultanta wojewódzkiego o zastosowanie leku w ramach RDTL,
  • opinię konsultanta krajowego lub konsultanta wojewódzkiego w sprawie zastosowania u świadczeniobiorcy leku w ramach RDTL,
  • informację o kontynuacji leczenia.

Złożenie wskazanych dokumentów w formie elektronicznej odbywa się:

  1. przy użyciu formularza elektronicznego udostępnionego w aplikacji CBWiD,
  2. opatrzonego kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  podpisem osobistym lub podpisem zaufanym,
  3. składanym z wykorzystaniem własnego oprogramowania.

Dopuszcza się także możliwość złożenia  dokumentu wygenerowanego  w aplikacji  CBWiD, wydrukowania go i podpisania przez osobę uprawnioną.

   2.  Nowy produkt rozliczeniowy.

Kolejno, wprowadzony został również nowy produkt rozliczeniowy o kodzie: 5.61.01.0000002. Nowy numer kodu jest dedykowany procedurze RDTL z wykorzystaniem aplikacji CBWiD i stanowi wyraz zharmonizowania wprowadzanych zmian.

Co istotne, zachowano jednocześnie dotychczasowy produkt rozliczeniowy dedykowany RDTL bez wykorzystania aplikacji CBWiD, o kodzie: 5.61.01.0000001.

 3.  Nowe wzory załączników nr 5, 6, 7.

Decyzją Prezesa NFZ zmianie uległy także wzory załączników do Zarządzenia:

  • Załącznik nr 5: Wzór wniosku świadczeniodawcy do konsultanta krajowego lub konsultanta wojewódzkiego o zastosowanie leku w ramach RDTL.
  • Załącznik nr 6: Wzór opinii konsultanta krajowego lub konsultanta wojewódzkiego w sprawie zastosowania u świadczeniobiorcy leku w ramach RDTL.
  • Załącznik nr 7: Wzór informacji o kontynuacji leczenia.

Zmiany w ww. załącznikach do Zarządzenia polegają na zastosowaniu szablonów o przejrzystym układzie graficznym, a wynikają z konieczności dostosowania szablonów do wersji elektronicznej celem  ułatwienia obiegu dokumentacji, w tym jej elektronizacji.

   4.  Uchylenie przepisów rozdziału 6 oraz załączników: nr 2a, 8 i 9.

Końcowo, w związku z zakończeniem pilotażu JGPato, uchylono:

  • rozdział 6 dotyczący zasad realizacji, sprawozdawania i rozliczania świadczeń udzielanych na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie programu pilotażowego dotyczącego kompleksowych badań patomorfologicznych JGPato,
  • załączniki nr 2a, 8 i 9 do zarządzenia odnoszące się do realizowanego programu pilotażowego dotyczącego kompleksowych badań patomorfologicznych JGPato.

Mając na uwadze nieuchronny proces elektronizacji procesów oraz postępowań, w tym refundacyjnych, zdaje się, że zmiany wprowadzone przez Prezesa NFZ stanowią wyraz dostosowania procedury RDTL do panujących trendów. Sama zaś intencja Organu – w postaci uproszczenia, skrócenia i usprawnienia składania i procedowania niezbędnych dokumentów związanych z RDTL – zasługuje na pozytywną ocenę w ramach uregulowania tej indywidualnej formy refundacji dla chorych pacjentów.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *