Produkty kosmetyczne są coraz powszechniej wykorzystywane przez apteki jako towar do zwiększania ich marżowości, wpływania na atrakcyjność placówki w oczach konsumenta, a w rezultacie na jej obroty. Takie wykorzystanie produktów kosmetycznych jest jednym z wielu dostępnych narzędzi trade-marketingowych, które mogą odrobić potencjalne straty spowodowane przepisami Ustawy refundacyjnej i usztywnieniem cen […]
Apteki
Firma farmaceutyczna zapłaci za prowadzenie niedozwolonej reklamy
W nowelizacji Prawa farmaceutycznego, nad którą aktualnie trwają prace w Sejmie zawarte zostało znaczne rozszerzenie zakresu stosowania ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. Poniżej prezentujemy najważniejsze zmiany wpływające na działalność podmiotów farmaceutycznych.
Nowa „ustawa o cenach”. Rozporządzenia wykonawczego wciąż brak
25 lipca 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług. Niniejszy akt prawny zastąpił dotychczas obowiązującą ustawę z 5 lipca 2001 r. o cenach. Do nowej regulacji nie zostało jednak wydane rozporządzenie wykonawcze.
Kierownik apteki tylko ze specjalizacją?
25 września 2014 r. działająca przy Ministrze Zdrowia Komisja Akredytacyjna opublikowała propozycję zmian legislacyjnych w zakresie obowiązkowych uprawnień kierownika apteki, dokonując przy tym szerokiej krytyki obecnego stanu prawnego i rynku. Zgodnie z rekomendacją, kierownikiem apteki powinien być wyłącznie farmaceuta z co najmniej 3 letnim stażem pracy w aptece i specjalizacją […]
Opiniowanie lokali przeznaczonych na hurtownię przez WIF
Zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego wniosek skierowany do Głównego Inspektora Farmaceutycznego o udzielenie zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej powinien zawierać m.in. opinię wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego o przydatności lokalu przeznaczonego na hurtownię. Niemniej praktyka pokazuje, że działania opiniodawcze podejmowane przez organ potrafią wykroczyć poza wskazaną wyżej kompetencję.
GIF nadal kwestionuje programy lojalnościowe
26 czerwca 2014 roku Główny Inspektor Farmaceutyczny wydał komunikat dotyczący reklamy aptek. Z przedmiotowego komunikatu wynika, że zdaniem Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, programy lojalnościowe stanowią reklamę aptek w rozumieniu art. 94a Prawa farmaceutycznego i tym samym są zakazane.
Kara za reklamę musi być przemyślana i precyzyjnie uzasadniona
W dwóch niedawnych wyrokach Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podkreślił obowiązki Inspekcji Farmaceutycznej związane z nakładaniem kary za prowadzenie reklamy apteki, punktu aptecznego, placówki obrotu pozaaptecznego oraz ich działalności. W obu orzeczeniach sąd podkreślił, że kara nie może być wymierzana w sposób dowolny i nieuzasadniony. Z uzasadnienia decyzji wydawanej przez […]
WSA potwierdza istnienie domniemania rękojmi aptekarzy
Istnieje domniemanie, że każdy farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu i spełniający warunki formalne wskazane w Prawie farmaceutycznym daje rękojmię należytego prowadzenia apteki. Domniemanie to może zostać obalone dopiero przez prawomocne orzeczenie sądu dyscyplinarnego – takie stanowisko przyjął Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 8 stycznia 2014 r.
WSA częściowo przychylnie w sprawie reklamy aptek
Bilans 2 lat sporów administracyjnych i sądowych o zakaz reklamy aptek nie jest dla farmaceutów korzystny. Spośród 67 wyroków wydanych w sprawach reklamy aptek tylko trzy można uznać za częściowo korzystne dla skarżących. Spośród tych trzech wyroków dwa ograniczają się jedynie do rozstrzygnięcia w zakresie kary a tylko w jednym […]
Rozbieżność w orzecznictwie WSA w sprawach udziału OIA w postępowaniach dotyczących reklamy aptek
Wraz z wejściem w życie zakazu reklamy aptek i ich działalności samorząd aptekarski podjął działania zmierzające do włączenia się w proces egzekucji nowych ograniczeń administracyjnych. Uchwałą Krajowego Zjazdu Aptekarzy z dnia 22 stycznia 2012 r. uchwalony został nowy Kodeks Etyki Aptekarza Rzeczypospolitej, zgodnie z którego art. 19 ust. 1 „aptekarz […]