Od dawna duże kontrowersje budzi termin wejścia w życie załącznika nr 4a do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 7 września 2005 r. w sprawie kryteriów oraz procedur dopuszczania odpadów do składowania na składowisku odpadów danego typu („Rozporządzenie”) który, przypomnijmy, wprowadza od 1 stycznia 2013 r. zakaz składowania m.in. odpadów o kodach 19 08 05, 19 08 12, 19 08 14, 19 12 12 oraz odpadów z grupy 20 na składowiskach odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne jeśli ich ciepło spalania przekracza 6 MJ/kg suchej masy. Powszechnie zwraca się uwagę, iż z powodu braku nowoczesnych instalacji do przetwarzania odpadów zakaz składowania byłby iluzoryczny.

Przygotowany w Ministerstwie Gospodarki projekt nowego rozporządzenia w sprawie kryteriów dopuszczenia do składowania zakłada, że zakaz składowania odpadów komunalnych o cieple spalania powyżej 6 MJ/kg suchej masy i innych właściwościach określonych w załączniku 4a wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2016 r. Projekt nie różni się w swej treści od aktualnie obowiązującego Rozporządzenia. Z powodu zmiany przepisu art. 55 ust. 3 oraz 3a ustawy o odpadach nie jest możliwa zmiana Rozporządzenia, a koniecznym jest wydanie nowego aktu na podstawie obecnie obowiązującej delegacji.

Projekt, aktualnie na etapie konsultacji społecznych, można znaleźć pod adresem https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//503/69838/69840/69841/dokument51667.pdf?lastUpdateDay=30.10.12&lastUpdateHour=10%3A04&userLogged=false&date=wtorek%2C+30+pa%C5%BAdziernik+2012.

Jak wskazuje się w uzasadnieniu projektu, wejście w życie załącznika 4a miało być skorelowane z planami budowy instalacji do termicznego przekształcania odpadów i zapewnić strumień odpadów budowanym spalarniom. Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zmienia system gospodarowania odpadami komunalnymi i „obecnie obowiązujące prawo zawiera przepisy mobilizujące do budowy spalarni odpadów w Polsce oraz – poprzez zagwarantowanie strumienia odpadów – zapewnia pewność funkcjonowania spalarni odpadów”. W związku z tym, że większość zaplanowanych w Polsce spalarni odpadów znajduje się obecnie na etapie budowy, istnieje konieczność przesunięcia terminu wejścia w życie zakazu składowania. Zakłada się, iż termin 1 stycznia 2016 r., na kiedy przewidziano w projekcie rozporządzenia rozpoczęcie obowiązywania załącznika 5 (odpowiadającego zakresem załącznikowi 4a), zbiegnie się w czasie z budową spalarni odpadów w Polsce.

Na marginesie wskazujemy, że przedstawiciele Ministerstwa Środowiska pytani na licznych konferencjach poświęconych gospodarce odpadami komunalnymi o kwestię załącznika 4a wielokrotnie wskazywali, że sprawa ta leży w gestii Ministra Gospodarki. Rzeczywiście, zgodnie z art. 55 ustawy o odpadach, to minister właściwy do spraw gospodarki może określić kryteria oraz procedury dopuszczania odpadów do składowania na składowisku odpadów. Cieszy fakt, że oba ministerstwa wreszcie najwyraźniej doszły do porozumienia w sprawie przedmiotowego rozporządzenia.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *