Jednym z zadań gminy w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi jest ustanowienie selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Jakie zbieranie odpadów jest selektywne, a jakie selektywnym już nie jest? Czytając polskie lub unijne regulacje mamy nieodparte wrażenie, że definiowanie pojęć to jedna z ulubionych czynności mitycznego ustawodawcy. I oczywiście ustawa o odpadach zawiera definicję selektywnego zbierania. Definicja ta została wprowadzona na podstawie ustawy nowelizującej, a zatem obowiązuje dopiero od 1 stycznia 2012 roku. Zgodnie z tą definicją selektywne zbieranie to oddzielne zbieranie odpadów charakteryzujących się takimi samymi właściwościami i takim samym charakterem w celu ułatwienia określonego sposobu ich przetwarzania.

Czy definicja ta pozwala na odpowiedź na zadane w tytule dzisiejszego wpisu pytanie? Mamy wątpliwości, a rozmowy z przedstawicielami branży, samorządu i Ministerstwa nasze wątpliwości jedynie powiększają.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wskazuje, że selektywnym zbieraniem powinno być objętych sześć rodzajów odpadów. Zostały one wymienione w ustawie (tytułem przypomnienia – papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe oraz odpady komunalne ulegające biodegradacji).

Nasze pytanie w tytule wpisu postawione zostało w związku z pojawiającym się pomysłem selektywnego zbierania wyłącznie w oparciu o tzw. frakcję suchą i frakcję mokrą.

Naszym zdaniem z całokształtu regulacji wynika raczej zdecydowana preferencja ustawodawcy do rozdzielenia wszystkich sześciu frakcji odpadów komunalnych. Potwierdzeniem takiego rozumienia jest pośrednio regulacja dotycząca selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych, tj. rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 25 października 2005 roku w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami opakowaniowymi.

Czy zatem zbieranie wyłącznie frakcji suchej i mokrej jest selektywnym zbieraniem w rozumieniu ustawy? Mamy wątpliwość. Spotkaliśmy się jednak ze stanowczymi opiniami, że tak jest. Uzasadnieniem tych opinii była treść przywołanej powyżej bardzo ogólnej definicji selektywnego zbierania.

Uważamy, że jeżeli w ocenie ustawodawcy zbieranie frakcji suchej i frakcji mokrej ma uzasadnienie technologiczne, to taką możliwość powinien jednoznacznie wskazać w przepisach (czego nie zrobił). Jeżeli natomiast, bez zmiany przepisów, gmina zdecyduje się na taki model selektywnej zbiórki, to konieczne jest przygotowanie solidnej argumentacji uzasadniającej ten wybór w świetle przytoczonej powyżej definicji.

Daniel Chojnacki

Daniel Chojnacki
Radca Prawny, Counsel

daniel.chojnacki@dzp.pl

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *