Dyskusja na temat możliwości bezprzetargowego powierzania podmiotom gminnym odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wraca do Sejmu. We wrześniu wpłynęły do laski marszałkowskiej dwa projekty opozycji w sprawie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (UCPG), których celem jest umożliwienie gminom bezpośredniego powierzania odbioru odpadów spółkom komunalnym i zakładom budżetowym. W dniu 13 września 2012 r. grupa posłów Sojuszu Lewicy Demokratycznej złożyła poselski projekt ustawy o zmianie UCPG (dostępny pod adresem: https://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/Projekty/7-020-377-2012/$file/7-020-377-2012.pdf).

Niewiele później, w dniu 21 września, grupa posłów Prawa i Sprawiedliwości również złożyła projekt ustawy o zmianie UCPG (dostępny pod adresem: https://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/Projekty/7-020-382-2012/$file/7-020-382-2012.pdf).

Nie ma wątpliwości, iż obecne brzmienie UCPG wyklucza możliwość bezpośredniego powierzenia odbioru odpadów na zasadzie „in-house”. W uzasadnieniu obydwu projektów wskazuje się, że problem dotyczy „kilkuset samorządów”, że „przymus organizowania przetargów […] jest nadgorliwością polskich władz” oraz że aktualnie obowiązujące regulacje „w praktyce eliminują istniejące w gminach przedsiębiorstwa komunalne, otwierając szeroko rynek wielkim korporacjom zewnętrznym”.

Jak powszechnie wiadomo, obecne brzmienie UCPG stwarza wiele problemów interpretacyjnych. Tytułem przykładu przypomnieć można dyskusję nad interpretacją pojęcia „przetarg”. Konia z rzędem temu, kto rozstrzygnie, co oznacza „zakończenie się przetargu wynikiem negatywnym”. Przykłady można mnożyć. Jednak pomimo wątpliwej jakości aktualnego brzmienia przepisów UCPG otwarcie na nowo dyskusji nad kształtem nowego systemu gospodarki odpadami spowodować może jeszcze większą niepewność dla wszystkich podmiotów z tego sektora. Co więcej, spodziewać się należy, iż w toku ewentualnych prac legislacyjnych zakres proponowanych zmian nie ograniczy się jedynie do art. 6d UCPG i dyskusja nad kształtem całego systemu zajmie kolejne cenne miesiące. Istnieje przynajmniej hipotetyczne ryzyko, że dopiero co wchodzący w życie system zostanie zastąpiony nowymi rozwiązaniami. Niezależnie natomiast od słuszności argumentów podnoszonych w toku dyskusji na temat konieczności lub nie nowelizacji UCPG należy bez wątpienia stwierdzić, iż racjonalna gospodarka odpadami w środowisku ciągłych zmian regulacyjnych nie jest możliwa. Nie zapominajmy również, że (długa i burzliwa) dyskusja na temat poszczególnych rozwiązań systemowych miała już miejsce przed uchwaleniem UCPG w obecnym brzmieniu.

Projektom nie nadano jeszcze biegu. Obydwa projekty skierowano na razie do opinii Biura Analiz Sejmowych oraz Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Będziemy z uwagą śledzić przebieg prac parlamentarnych i informować o nim na blogu.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *