Nasze multidyscyplinarne doradztwo compliance obejmuje 12 specjalizacji:

instytucje finansowe

Konsultacje w zakresie compliance stanowią zasadniczą część usług świadczonych na rzecz podmiotów z rynku finansowego. Nasze doradztwo koncentruje się na usługach świadczonych bankom, firmom inwestycyjnym, uczestnikom transakcji na rynku publicznym oraz wszystkim innym podmiotom z kraju i zagranicy zaangażowanym w działalność na rynku finansowym, w szczególności:

  • badamy prawidłowość regulacji wewnętrznych, dokumentacji produktowych i transakcyjnych,
  • pomagamy w dostosowaniu regulacji wew. do zmieniających się przepisów prawa i rekomendacji nadzoru,
  • wspieramy klientów w trakcie toczących się postępowań przed KNF w przypadku kwestionowania prawidłowości obowiązujących w instytucjach zasad czy regulaminach,
  • instytucjom zagranicznym doradzamy w zakresie oferowania ich produktów i systemów na zasadach transgranicznych z zachowaniem zgodności z polskimi regulacjami.

Kontakt:

Andrzej Foltyn Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ochrona danych osobowych

Doradzamy w zakresie compliance w kwestiach związanych z ochroną danych osobowych. Klientom oferujemy:

  • wsparcie przy wdrażaniu kompleksowych systemów ochrony danych osobowych oraz identyfikację i eliminację ryzyk w istniejących systemach,
  • przygotowanie oraz zapewnienie zgodności krajowych i międzynarodowych dokumentów z przepisami polskimi i unijnymi,
  • wsparcie przy postępowaniach przed GIODO oraz sądami administracyjnymi,
  • przeprowadzanie szkoleń dotyczących compliance w zakresie danych osobowych,
  • aktualizacje oraz alerty prawne dotyczące polskich i europejskich przepisów z zakresu ochrony danych osobowy.

Kontakt:

dr Bartosz Marcinkowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ochrona konkurencji i konsumentów

Nasze doradztwo w zakresie compliance w sprawach dotyczących prawa konkurencji oraz prawa konsumenckiego obejmuje m.in.:

  • audyt istniejących oraz tworzenie nowych procedur dystrybucyjnych i programów rabatowych uwzględniających przepisy dotyczące nadużywania pozycji dominującej, porozumień ograniczających konkurencję oraz czynów nieuczciwej konkurencji (ceny minimalne, podział rynku, eliminowanie z rynku, wymiana informacji poufnych, odmowa kontraktowania, wyłączność, zakaz konkurowania, opłaty półkowe, promocyjne, marketingowe),
  • wsparcie przy kształtowaniu systemów dystrybucji franchisingowej analizy oraz rekomendacje zmian w wewnętrznych procesach podejmowania decyzji biznesowych w kontekście osobistej odpowiedzialności osób zarządzającyc,
  • opracowanie i wdrożenie procedur dotyczących kontaktowania się z kontrahentami w celu eliminacji lub minimalizacji ryzyk naruszeń prawa,
  • eliminację niedozwolonych postanowień z konsumenckich wzorców umownych,
  • dostosowanie stosowanych wzorców umownych oraz procedur reklamacyjnych do nowych obowiązków informacyjnych wynikających z przepisów prawa,
  • wsparcie przy tworzeniu materiałów marketingowych dążąc do wyeliminowania naruszeń prawa konsumenckiego przy zachowaniu wyrazistości przekazu, również w związku ze szczególnymi regulacjami branżowymi, m.in. ustawą o kredycie konsumenckim, Prawem telekomunikacyjnym,
  • doradztwo przy opracowaniu zasad, zgodnie z którymi reklama porównawcza byłaby zgodna z prawem,
  • wsparcie przy tworzeniu postanowień umownych dot. zakazu konkurencji oraz zobowiązania do zachowania poufności pracowników i osób współpracujących.

Nasze usługi obejmują także wsparcie i reprezentowanie w:

  • postępowaniach antymonopolowych prowadzonych przez Prezesa UOKiK (zarówno w sprawach dotyczących porozumień antykonkurencyjnych, jak i nadużywania pozycji dominującej),
  • postępowaniach dotyczących praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów,
  • postępowaniach sądowych toczących się z odwołań od decyzji Prezesa UOKiK lub zainicjowanych przez konkurentów oraz kontrahentów.

Kontakt:

Tomasz Kaczyński Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ochrona środowiska

Specjaliści w zakresie prawa ochrony środowiska kancelarii DZP świadczą także usługi doradztwa compliance. Doradzamy przedsiębiorcom, których działalność może negatywnie wpływać na środowisko oraz organom administracji publicznej.

W ramach usług świadczonych na rzecz przedsiębiorców oferujemy:

  • przeprowadzenie audytu compliance obejmującego:

     - identyfikację potencjalnych niezgodności działalności zakładu klienta z
       wymaganiami prawno-środowiskowymi, w szczególności spełniania
       wymagań formalno-prawnych związanych z prowadzoną działalnością
       (m.in. posiadania wymaganych decyzji administracyjnych),
     - weryfikację działalności zakładu pod kątem wymagań wynikających z
       posiadanych decyzji i pozwoleń środowiskowych,
     - weryfikację poprawności uzyskiwania decyzji i pozwoleń
       środowiskowych,
     - rekomendacje dotyczące wyeliminowania lub ograniczenia ryzyk
       związanych z wynikami audytu oraz wystąpienia nieprawidłowości
       w przyszłości,
     - identyfikację obszarów, na które wpływ mogą mieć projekty zmian
       przepisów polskich lub unijnych,

  • doradztwo w zakresie postępowań administracyjnych oraz reprezentacja przed organami administracji publicznej i sądami administracyjnymi,
  • doradztwo w zakresie postępowań karnych związanych z potencjalnym naruszeniem przepisów prawa ochrony środowiska,
  • doradztwo na rzecz członków Zarządu lub innych osób zatrudnionych przez klienta ponoszących odpowiedzialność za zapewnienie zgodności działalności zakładu z przepisami środowiskowymi.

W ramach usług świadczonych na rzecz organów administracji publicznej oferujemy:

  • ocenę zgodności projektów dokumentów / aktów prawnych lub przyjętych przez organ dokumentów / aktów prawnych z polskimi, unijnymi i międzynarodowymi przepisami środowiskowymi,
  • opracowanie projektów dokumentów / aktów prawnych.

Kontakt:

Daniel Chojnacki Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

podatki

Zajmujemy się wszystkimi rodzajami doradztwa compliance, w tym w szczególności doradzamy w sprawach z zakresu prawa podatkowego:

  • badamy prawidłowość bieżących i przeszłych rozliczeń podatkowych i celnych, a także - w razie potrzeby - opracowujemy i wdrażamy najbardziej efektywne sposoby minimalizacji skutków wykrytych nieprawidłowości,
  • identyfikujemy ryzyka wynikające z obowiązujących procedur i praktyk w zakresie rozliczeń podatkowych i celnych oraz opracowujemy i wdrażamy metody ich minimalizacji lub eliminacji,
  • projektujemy kompleksowe systemy wewnętrznego ładu korporacyjnego oraz elementy takich systemów, aby wspierać prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych i celnych oraz ograniczać ryzyko odpowiedzialności karno-skarbowej.

Kontakt:

Artur Nowak Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

prawo farmaceutyczne

Pomagamy w tworzeniu spójnych systemów compliance i audytu oraz zasad kontroli, które w znacznym stopniu ułatwiają poruszanie się po skomplikowanej rzeczywistości biznesowej branż regulowanych. W szczególności koncentrujemy się na budowaniu systemów antykorupcyjnych, mając na uwadze zarówno normy prawa polskiego, jak i zagadnienia wynikające ze stosowania FCPA, The Bribery Act czy innych regulacji o charakterze międzynarodowym lub europejskim.

Nasze usługi w zakresie compliance obejmują:

  • analizy struktur organizacyjnych oraz procesów biznesowych pod kątem ich spójności z prawem antykorupcyjnym i antymonopolowym,
  • przygotowanie lub modyfikacje procedur i polityk wewnętrznych, w szczególności dotyczących:

     - relacji z funkcjonariuszami publicznymi lub dysponentami środków
       publicznych,
     - prowadzeniu aktywności o charakterze marketingowym,
       sprzedażowym, edukacyjnym w branżach regulowanych,
     - przejrzystości wewnętrznych systemów zamówień
     - właściwej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,
     - kontroli (tzw. procedury na wypadek kontroli – dawn raid),
     - przestrzegania prawa konkurencji i konsumentów,
     - relacji z pracownikami,

  • audyty prowadzonej działalności zarówno w zakresie analizy dokumentacji jak i w oparciu o wywiady z pracownikami oraz analizę korespondencji mailowej,
  • oceny ryzyk oraz rekomendacje co do możliwych rozwiązań zmierzających do usunięcia bądź ograniczenia stwierdzonych ryzyk i zagrożeń,
  • wskazanie najlepszych i najskuteczniejszych sposobów zorganizowania funkcji compliance w danej organizacji,
  • prowadzenie szkoleń z zakresu compliance i właściwej komunikacji zarówno dla zespołów zarządzających jak i pracowników.

Kontakt:

dr hab. prof. UW Marcin Matczak Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

prawo pracy

99% sprawców naruszeń prawa, mających wpływ na odpowiedzialność przedsiębiorstwa, to pracownicy. Pomagamy naszym klientom w identyfikacji i efektywnym użyciu tych instrumentów prawnych, jakie daje prawo pracy, a służących:

  • zdefiniowaniu zakresu odpowiedzialności pracowników,
  • alokacji odpowiedzialności prawnej w strukturze hierarchicznej przedsiębiorstwa,
  • budowaniu kordonu bezpieczeństwa wokół managementu,
  • budowaniu procedur służbowych służących zapewnieniu zgodności działań przedsiębiorstwa z prawem.

Kontakt:

Bogusław Kapłon Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

prawo spółek

Pomagamy klientom zarządzać ryzykiem związanym z dostosowaniem ich operacji do regulacji prawnych poprzez:

  • analizę wewnętrznych procedur korporacyjnych i zasad pracy organów spółki, m.in. regulaminów lub globalnych polityk wewnętrznych, które mogą nie spełniać wszystkich wymogów polskiego prawa,
  • opracowywanie regulaminów wewnętrznych, zasad obiegu informacji poufnych i dostępu do takich informacji oraz zasad kontaktu z mediami,
  • doradztwo przy wewnętrznym audycie typu compliance i wskazywanie odpowiednich kroków prawnych w reakcji na raport compliance niezależnego audytora,
  • pomoc przy kontrolach urzędowych (np. NIK), m.in. poprzez przygotowanie projektów pism w postępowaniach związanymi z takimi kontrolami.

Kontakt:

Julita Zimoch-Tuchołka Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

prawo własności intelektualnej

Świadczymy usługi doradztwa dotyczącego praw własności intelektualnej w toku prowadzenia projektów compliance. Nasze doradztwo opiera się na:

  • badaniu stanu praw własności intelektualnej klienta na podstawie analizy treści umów i dokumentacji,
  • rekomendowaniu zmian w organizacji nakierowanych na optymalizację nabywania m.in. praw autorskich do programów komputerowych i praw wynikających z rejestracji znaku towarowego,
  • analizach oraz rekomendacjach zmian w dokumentacjach narzędzi eCommerce w relacjach B2B i B2C,
  • tworzeniu dokumentacji w zakresie prawa związanego z reklamą ATL/BTL oraz innych kanałów komunikacji zewnętrznej, niedozwolonych porozumień, postępowań prowadzonych przez UOKiK, dawn-raids,
  • analizach i rekomendacjach zmian w strategiach i procesach biznesowych w celu dostosowania do obowiązującego prawa, w tym praw konsumentów,
  • dostosowywaniu dokumentacji do prawnych warunków działalności regulowanej m.in. Prawem telekomunikacyjnym, ustawą o radiofonii i telewizji, ustawą o kredycie konsumenckim,
  • wdrażaniu regulacji dot. praw konsumenta i prawa autorskiego (nowe procedury dot. korzystania z tzw. utworów osieroconych lub korzystanie z praw autorskich na podstawie prawa cytatu).

Kontakt:

dr Aleksandra Auleytner Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

sprawy karne i karne skarbowe

W codziennej praktyce zajmujemy się doradztwem compliance, w tym w szczególności w zakresie spraw karnych i karnych skarbowych:

  • prowadzimy szkolenia dotyczące odpowiedzialności karnej z zakresu kodeksu karnego, kodeksu karnego skarbowego i innych ustaw
  • identyfikujemy ryzyka odpowiedzialności karnej i karnoskarbowej oraz opracowujemy scenariusze ich eliminacji bądź minimalizacji
  • reagujemy w sytuacjach kryzysowych (przeszukania, przesłuchania, przedstawienie zarzutów i inne czynności dochodzeniowo-śledcze)
  • oferujemy wsparcie prawne w sytuacjach kryzysowych
  • reprezentujemy klientów w postępowaniach przygotowawczych i sądowych.

Kontakt:

dr Hanna Gajewska-Kraczkowska Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ubezpieczenia

Specjaliści w zakresie prawa ubezpieczeniowego w kancelarii DZP świadczą również usługi doradztwa compliance. W ramach naszej pomocy oferujemy podmiotom z sektora ubezpieczeniowego:

  • tworzenie i wdrażanie wewnętrznych systemów monitorowania i zarządzania ryzykiem prawnym,
  • przygotowanie analiz i opinii dotyczących kwestii zapewnienia zgodności prowadzonej działalności ubezpieczeniowej i dystrybucyjnej produktów ubezpieczeniowych z przepisami prawa, rekomendacjami Komisji Nadzoru Finansowego i dobrymi praktykami,
  • analizy wewnętrzne procedury klientów (ubezpieczycieli i pośredników ubezpieczeniowych) pod kątem ich efektywności przy zarządzaniu ryzykiem prawnym.

Kontakt:

Julita Zimoch-Tuchołka Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

zamówienia publiczne

Doradzamy w zakresie compliance na etapie postępowań dotyczących szeroko rozumianych zamówień publicznych (obejmujących koncesje i PPP), zarówno dla wykonawców jak i dla zamawiających.

Doradztwo dla wykonawców obejmuje przede wszystkim identyfikowanie i zapobieganie sytuacjom mogącym prowadzić do zachowań na granicy prawa lub wprost naruszających przepisy oraz wsparcie w sytuacjach, gdy do takiego naruszenia doszło. Oferujemy m.in. audyt istniejących oraz tworzenie nowych procedur, w szczególności:

  • eliminujących ryzyko wykluczenia wykonawcy z postępowania przetargowego (potencjalny konflikt interesów, sposoby komunikacji z zamawiającymi i zakres przekazywanych informacji na etapie przygotowywania i prowadzenia postępowania),
  • eliminujących ryzyko odrzucenia oferty wykonawcy (podejrzenie złożenia oferty z rażąco niską ceną, wystąpienie czynu nieuczciwej konkurencji, w tym nieuprawnione tworzenie konsorcjów),
  • w zakresie tzw. procedur sanacyjnych umożliwiających udział w postępowaniach przetargowych podmiotom, które w sposób zawiniony poważnie naruszyły obowiązki zawodowe,
  • dotyczących ewentualnego postawienia wykonawcy lub jego przedstawicielom zarzutów naruszenia prawa karnego.

Doradztwo dla zamawiających obejmuje  w szczególności:

  • obowiązki wynikające bezpośrednio z przepisów nowoprzyjętych dyrektyw unijnych m.in. w ramach identyfikowania, wykrywania, zapobiegania i raportowania przypadków konfliktu interesów,
  • oceny przyjętych przez wykonawcę tzw. procedur sanacyjnych,
  • procedury prowadzenia dialogu technicznego, minimalizacji ryzyk towarzyszących tworzeniu dokumentacji przetargowej oraz kontaktów z wykonawcami,
  • zapewnienie zgodności prowadzonej procedury nie tylko z przepisami krajowymi, ale również regulacjami unijnymi, w tym w kontekście ewentualnych korekt finansowych,
  • wsparcie w przypadku ewentualnego zagrożenia postawienia przedstawicielom zamawiającego zarzutów naruszenia prawa karnego.

Kontakt: 

Katarzyna Kuźma Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.