24 grudnia 2025 r. wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy dotycząca transparentności płac – pierwsza regulacja wdrażająca do polskich przepisów unijną Dyrektywę PE i Rady (UE) nr 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości poprzez przejrzystość wynagrodzeń i mechanizmy jej egzekwowania ("Dyrektywa").
Choć nadchodząca nowelizacja Kodeksu pracy obejmuje na razie jedynie fragment unijnych regulacji, już dziś wymaga od pracodawców dokładnej weryfikacji dotychczasowych praktyk rekrutacyjnych i stosowanej dokumentacji pracowniczej. Zmiany te stanowią fundamentalny krok w kierunku większej transparentności wynagrodzeń i równości płacowej w polskich przedsiębiorstwach.
Aby dowiedzieć się, jak skutecznie przygotować swoją organizację do nadchodzących zmian w prawie, zachęcamy do śledzenia poniższego portalu, na którym co tydzień prawnicy DZP z Praktyki Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych będą publikować odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania w zakresie transparentności płac.
Celem tworzonego przez nas zestawienia jest usystematyzowanie najważniejszych informacji dotyczących nowych obowiązków pracodawców i tym samym zapewnienie Państwu bieżącego wsparcia w procesie implementacji tych przepisów.
Dyrektywa to kompleksowy akt prawny, który ma na celu walkę z dyskryminacją płacową ze względu na płeć. Stanowi odpowiedź na utrzymującą się lukę płacową w całej Unii Europejskiej, gdzie kobiety, według Eurostatu, zarabiają średnio o 13% mniej niż mężczyźni za porównywalną pracę. W Polsce luka płacowa wynosi 7,8%.
Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia zmian w prawie, które zapewnią:
równe wynagrodzenie za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości, bez względu na płeć,
skuteczne mechanizmy egzekwowania zasady równości płacowej.
Implementacja Dyrektywy wprowadzi istotne zmiany w kilku obszarach:
zapewni większą przejrzystość wynagrodzeń już na etapie rekrutacji,
zagwarantuje pracownikom prawo do szczegółowej informacji o wynagrodzeniach,
nałoży na pracodawców nowe obowiązki raportowania różnic płacowych,
wzmocni rolę przedstawicieli pracowników w procesach równościowych,
zwiększy ochronę przed dyskryminacją płacową,
wprowadzi zbiorowe mechanizmy dochodzenia roszczeń.
24 grudnia 2025 r. wejdzie w życie pierwsza nowelizacja Kodeksu pracy, która wprowadzi podstawowe elementy transparentności płac na etapie rekrutacji.
Pełnego wdrożenia Dyrektywy należy spodziewać się do 7 czerwca 2026 r. Do tego dnia Polska ma obowiązek wdrożyć wszystkie pozostałe przepisy wynikające z unijnego aktu Pierwszy projekt ustawy implementującej te zmiany ma być ogłoszony przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na przełomie III i IV kwartału 2025 r.
Nowe przepisy o transparentności płac będą miały bardzo szeroki zakres i obejmą praktycznie wszystkich pracodawców w Polsce. Nie ma znaczenia, czy prowadzisz małą firmę zatrudniającą kilku pracowników, czy zarządzasz dużą korporacją – podstawowe obowiązki będą dotyczyć każdego.
Transparentność dla wszystkich pracodawców
Każdy podmiot zatrudniający pracowników – od jednoosobowej działalności gospodarczej po międzynarodowe korporacje – będzie zobowiązany do wprowadzenia transparentności już na etapie rekrutacji. Dotyczy to również instytucji publicznych, urzędów, szkół czy szpitali. Forma prawna nie ma znaczenia – niezależnie od tego, czy jest to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna, czy działalność gospodarcza, nowe zasady będą miały zastosowanie.
Obowiązki wspólne dla wszystkich
Każdy pracodawca będzie zobowiązany do:
podawania wysokości wynagrodzenia lub jego przedziału (“widełek”) na etapie rekrutacji,
niezadawania pytań o wysokość wynagrodzenia w poprzednich miejscach pracy,
informowania pracowników o kryteriach, na podstawie których ustalane są wynagrodzenia w firmie.
Dodatkowe obowiązki dla większych firm
Firmy zatrudniające ponad 100 osób będą objęte dodatkowymi wymogami. Wśród nowych obowiązków znajdą się m. in.:
regularna analiza i publikacja danych pokazujących, czy kobiety i mężczyźni zarabiają tyle samo za podobną pracę,
przeprowadzenie szczegółowego badania przyczyn sytuacji, w której różnice w wynagrodzeniach przekroczą 5%,
podjęcie działań naprawczych w przypadku stwierdzonych nierówności.
24 grudnia 2025 r. wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy w zakresie transparentności płac. Nowe przepisy nakładają na pracodawcę obowiązek informowania osoby ubiegającej się o zatrudnienie o:
wysokości wynagrodzenia (lub jego przedziale), ustalonego na podstawie obiektywnych i neutralnych kryteriów – w szczególności z uwzględnieniem zasady równości płci,
postanowieniach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania – jeśli takie obowiązują.
Informacja musi być przekazana z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby kandydat mógł się z nią swobodnie zapoznać.
Choć nowelizacja Kodeksu pracy implementuje na razie niewielki fragment Dyrektywy, już teraz wymaga przeglądu procesów rekrutacyjnych i dokumentacji.
Co istotne – pełna implementacja Dyrektywy, nad którą polski rząd obecnie pracuje, będzie wymagała znacznie szerszych działań, w tym prowadzenia analizy luk płacowych, raportowania i transparentności systemów wynagradzania, a także opracowania nowej komunikacji z pracownikami oraz ich przedstawicielami.
Co warto teraz zrobić?
zapoznać się z nowymi obowiązkami wynikającymi z Dyrektywy UE oraz nowelizacji Kodeksu pracy i zaplanować prace nad ich wdrożeniem,
zweryfikować procesy rekrutacyjne pod kątem spełnienia wymogów nowelizacji Kodeksu pracy,
ocenić wewnętrzne przepisy o wynagradzaniu pod kątem równości płac, przeprowadzić audyt systemu wynagrodzeń i zdiagnozować ewentualne luki płacowe,
zbudować strategię komunikacji z pracownikami w zakresie polityki wynagrodzeń i zmian wynikających z Dyrektywy,
zapoznać przedstawicieli pracowników z ich rolą w procesie weryfikacji płac w organizacji,
ustalić i ustandaryzować przedziały wynagrodzeń w ogłoszeniach o pracę.
Dyrektywa nie dotyczy osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych – umów zlecenia, umów o współpracy i umów o dzieło, o ile rzeczywiście mają charakter cywilnoprawny.
W przypadku stażystów i praktykantów kluczowe znaczenie ma forma zatrudnienia. Jeśli są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, Dyrektywa znajdzie do nich zastosowanie. W przypadku innych form współpracy, tj. zatrudnienia niepracowniczego, osoby te nie będą objęte zakresem Dyrektywy.
W odniesieniu do pracowników tymczasowych, Dyrektywa wskazuje, że podlegają oni jej zakresowi niezależnie od podstawy zatrudnienia. Wydaje się, że na gruncie prawa krajowego ta kwestia zostanie doprecyzowana i – podobnie jak w przypadku stażystów i praktykantów – zastosowanie Dyrektywy ograniczone zostanie do osób pozostających z agencją pracy tymczasowej w stosunku pracy.
Pracodawca ma prawo zdecydować, na którym etapie rekrutacji przekaże informację o wynagrodzeniu. Może to zrobić:
już w ogłoszeniu o pracę,
przed rozmową kwalifikacyjną, jeżeli ogłoszenie nie zostało opublikowane lub nie zawierało tej informacji,
przed nawiązaniem stosunku pracy, jeżeli wcześniej nie ujawniono tej informacji ani w ogłoszeniu, ani podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Pracodawca decydując o momencie ujawnienia informacji powinien pamiętać, żeby dać kandydatowi czas na zapoznanie się z taką informacją, mając na względzie świadome i przejrzyste negocjacje.
Pracodawca powinien przekazać kandydatowi informację o:
wysokości wynagrodzenia – w formie konkretnej kwoty początkowej lub przedziału (widełek płacowych),
postanowieniach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania, jeśli regulują kwestie dotyczące wynagrodzenia.
Pod pojęciem wynagrodzenia należy rozumieć wszystkie składniki wynagrodzenia, bez względu na ich nazwę i charakter, oraz inne świadczenia związane z pracą, przyznawane pracownikom w formie pieniężnej lub innej niż pieniężna.
Kandydat tym samym powinien dowiedzieć się nie tylko o wysokości wynagrodzenia podstawowego, ale także o premiach (lub zasadach ich ustalania), benefitach, nagrodach jubileuszowych, odprawach pieniężnych, oraz finansowaniu lub zwrocie kosztów szkoleń.
Chcesz być na bieżąco?
Odwiedź nasz blog i poznaj praktyczne wskazówki, które pomogą Ci skutecznie zarządzać firmą w świetle zmieniających się przepisów z obszaru prawa pracy.
Kluczowi doradcy
Eksperci z Praktyki Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Jak możemy ci pomóc?
Masz dodatkowe pytania dotyczące nadchodzących zmian w zakresie jawności wynagrodzeń? Prześlij pytanie przez formularz – nasi eksperci skontaktują się z Tobą, aby wyjaśnić, jak nowe przepisy mogą wpłynąć na Twoją organizację.
Administratorem danych osobowych jest Domański Zakrzewski Palinka sp.k. z siedzibą w Warszawie (Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa). Dane podane w formularzu kontaktowym będą przetwarzane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora polegającego na udzieleniu odpowiedzi na zapytanie. Dane mogą być przekazywane podmiotom wspierającym DZP w realizacji tych celów, w szczególności dostawcom usług IT.
Mają Państwo prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przeniesienia, wniesienia sprzeciwu oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. W celu skorzystania z tych praw należy się z nami skontaktować pod adresem [email protected].
Więcej informacji znajdą Państwo w naszej Polityce prywatności.