Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prowadzi konsultacje społeczne projektu nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji (URT). Konsultacje potrwają do 4 marca 2015. To pierwsza od dawna próba gruntownej zmiany prawa medialnego w Polsce.

Zamierzeniem projektodawcy jest doprecyzowanie części przepisów, ułatwienie prowadzenia działalności nadawczej oraz dostosowanie URT do przepisów unijnych.

Projekt wpływa na działalność nadawców radiowych i telewizyjnych, operatorów sieci kablowych i platform satelitarnych, innych podmiotów rozprowadzających programy oraz pozostałe przedsiębiorstwa sektora audio-wizualnego.

Najważniejsze zmiany dotyczą:

  • kwestii reklamy, telesprzedaży, autopromocji oraz sponsoringu;
  • wprowadzenia zakazu reklamowania niezdrowej żywności w audycjach skierowanych do dzieci;
  • wprowadzenia nowych przepisów związanych z prezentowaniem tzw. „ważnych wydarzeń” zwiększających kompetencję KRRiT w tym zakresie;
  • zasady „must carry”;
  • wzmocnienia kompetencji kontrolnych Przewodniczącego KRRiT;
  • regulacji dotyczących postępowań koncesyjnych, w tym wymagań dotyczących koncesji na rozpowszechnianie programów drogą kablową i satelitarną;
  • wprowadzenia definicji nadawcy lokalnego oraz środowiskowego;
  • wprowadzenia kategorii programów okolicznościowych;
  • zwiększenia kwoty procentowej udogodnień dla osób niepełnosprawnych w programach telewizyjnych.

Nasz komentarz:

Zdecydowana większość proponowanych zmian jest jednoznacznie korzystna. Dyskusję mogą wywołać propozycje dotyczące reklamy i innych przekazów handlowych. Również kwestia ważnych wydarzeń może wzbudzić kontrowersje. Bardzo interesujące jest to w jakim kierunku pójdą zmiany dotyczące zasady „must carry”. Pozostaje wątpliwość czy do końca obecnej kadencji Parlamentu projekt będzie przyjęty.

Wojciech Dziomdziora

Wojciech Dziomdziora
Radca Prawny, Counsel

wojciech.dziomdziora@dzp.pl

Jeden komentarz

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *