Prawo autorskie

Prawnoautorska ochrona rezultatów działalności intelektualnej człowieka obejmujących wytwory sztucznej inteligencji

Prawnoautorska ochrona rezultatów działalności intelektualnej człowieka obejmujących wytwory sztucznej inteligencji

Określony wytwór, aby być przedmiotem ochrony na podstawie ustawy z 4.2.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, musi stanowić przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Mając na względzie, że do takiej działalności, co do zasady, zdolny jest wyłącznie człowiek, przeważnie odmawia się objęcia ochroną prawa autorskiego wytworów sztucznej inteligencji […]

Euroazjatycka Unia Gospodarcza a własność intelektualna

Euroazjatycka Unia Gospodarcza a własność intelektualna

29 maja 2014 r. w Astanie została podpisana umowa międzynarodowa o Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (ros. Евразийский экономический союз). Członkami – założycielami Unii były Białoruś Kazachstan i Rosja. Następnie do EUG przystąpiły kraje takie, jak Armenia i Kirgistan. O dalekosiężnym znaczeniu projektu EUG, który ma stanowić „alternatywę” dla Unii Europejskiej, może […]

HTML meta tag code on computer screen

Życie jest nowelą

Krytyczne spojrzenie na art. 175 f i art. 175g ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw.

Przyjmujmy innowacje pracowników

Przyjmujmy innowacje pracowników

Udostępnienie pracownikom szerokiej platformy do wyrażania i wdrażania swoich pomysłów ma swoje obiektywne uzasadnienie w potencjale tych pomysłów do ulepszenia środowiska pracy, produktów lub usług. Przedsiębiorca może tym sposobem wejść w posiadanie rozwiązania na tyle innowacyjnego, że może zmienić strukturę swoich przychodów i kosztów, zaburzyć konkurencję bądź wręcz stworzyć nowy rynek.

Szach-mat©?

Szach-mat©?

Doktryna prawa autorskiego pełna jest teoretycznych rozważań dotyczących tego, czy „X” może być utworem. Jednak ze świecą szukać publikacji które objęłyby swoim zakresem tematykę ostatnio dyskutowaną w sportowym świecie szachów, tj. roszczeń opartych o autorskie prawa majątkowe do zestawień ruchów szachistów. Sprawa jest opisywana obszernie na portalu Dziennika Internautów w cyklu Absurdy […]

Promocje, rabaty, konkursy – orzecznictwo ułatwia tworzenie regulaminów?

Akcje marketingowe związane z udzieleniem rabatów, przyznawaniem nagród na stałe wpisane są w wachlarz działań marketingowych przedsiębiorców. Wzmożoną aktywność tych działań można zaobserwować w okresie przed świętami Bożego Narodzenia. Tej intensywności powinna towarzyszyć troska o należyte ujęcie akcji w ramach prawnych, np. poprzez sporządzenie regulaminu. Może to wszakże wymagać dyskusji […]