Polecamy tekst z bloga eapteki.info: Styczeń 2012 – zakaz reklamy aptek. Co dalej z aptekami internetowymi?. Odpowiada on na kilka istotnych dla prowadzących apteki internetowe pytań. Poniżej zamieszczamy odpowiedzi naszego zespołu.

Czy prowadzenie apteki internetowej będzie w ogóle możliwe?

Przepisy prawa farmaceutycznego określające zasady wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych nie ulegają zmianie. W związku z tym nadal będzie możliwa sprzedaż za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie internetowej apteki, przy spełnieniu dotychczasowych warunków. Na aptece spoczywa zatem obowiązek podania w formularzu takich informacji dotyczących zamówienia jak m.in. nazwa, dawka, wielkość opakowania, postać, ilość, cena zamawianego produktu leczniczego. Ponadto wymagane są inne informacje jak przykładowo numer telefonu placówki przyjmującej zgłoszenie. Umieszczanie, w ramach formularza, informacji nakazanych przez prawo nie może być jednocześnie zakazane, dlatego należy uznać je za wyłączone z zakresu zakazu reklamy aptek. W przypadku zamieszczanie tych samych informacji w innym miejscu strony internetowej tj. poza formularzem sprzedaży wysyłkowej należy każdorazowo dokonać analizy pod kątem zgodności z przepisami regulującymi zakaz reklamy aptek

Czy i kiedy prowadzenie strony apteki internetowej jest reklamą?

Nowe regulacje nie zakazują wprost prowadzenia przez apteki witryn internetowych. Wprowadzone zostają jednak daleko idące ograniczenia wchodzące w życie 1 stycznia 2012 r. Najważniejszym wnioskiem dla prowadzenia przez aptekę strony internetowej jest to, że witryna nie może stanowić reklamy apteki. Oznacza to m.in. to, że powinna być pozbawiona haseł reklamowych, informacji o dostępnych promocjach, programach lojalnościowych itp. Innymi słowy nie może zawierać treści zachęcających do skorzystania z usług konkretnej apteki. Dopuszczalne jest natomiast umieszczenie informacji o lokalizacji i godzinach otwarcia placówki oraz jej logotypu. Ponadto będzie istniała możliwość zamieszczenia katalogów cenowych. Warto przypomnieć, że mogą one zawierać jedynie nazwę własną, nazwę powszechnie stosowaną, dawkę, postać i cenę produktu leczniczego, pod warunkiem, że nie zawierają treści odnoszących się do właściwości produktów leczniczych, w tym do wskazań terapeutycznych.

Co z opisami produktów na stronach e-aptek? Czy strona internetowa może prezentować opis produktu w postaci Charakterystyki Produktu Leczniczego?

W art. 52 ust. 3 ustawodawca zawarł przykładowy katalog wyłączeń z zakresu pojęcia reklamy produktu leczniczego. Fakt usunięcia ChPL z tego katalogu nie wystarczy jednak, aby przesądzić o jego reklamowym charakterze. Zamieszczanie elementów charakterystyki produktu leczniczego budzi wątpliwości interpretacyjne. Z jednej strony niektóre z informacji, takie jak nazwa własna, nazwa powszechnie stosowana, dawka i postać mogą być umieszczane na stronie w formie katalogów cenowych. Z drugiej – zamieszczenie na stronie internetowej jakichkolwiek informacji na temat właściwości sprzedawanych produktów nie mieści się w pojęciu katalogu cenowego. Mogłoby, zatem zostać uznane za formę reklamy. Biorąc pod uwagę najnowsze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, można jednak w tym przypadku twierdzić, że istnieje możliwość
zamieszczenia na stronie wizerunku opakowania oraz ChPL.

Szymon Łajszczak

Szymon Łajszczak


szymon.lajszczak@dzp.pl

komentarzy 8

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *