Color fruits, berries and vegetables

Z początkiem roku szkolnego wchodzi w życie nowy katalog żywności przeznaczonej do sprzedaży w jednostkach systemu oświaty. Oferta sklepików będzie poszerzona. Zakaz reklamy na terenie szkół pozostaje, ale nie są nim już objęte np. bezcukrowe gumy do żucia.

Głównym celem proponowanych zmian jest ochrona zdrowia przy jednoczesnym poszerzeniu oferty w sklepikach szkolnych. Proponowane zmiany mają na celu promowanie dobrych nawyków żywieniowych poprzez zwiększenie spożycia warzyw i owoców oraz wyrobienie nawyku picia wody wśród dzieci i młodzieży.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem w ofercie sklepików szkolnych pojawi się możliwość sprzedaży pieczywa przygotowanego z mąk o różnym stopniu oczyszczenia, pieczywa cukierniczego i półcukierniczego,  z wyłączeniem pieczywa produkowanego z ciasta głęboko mrożonego, co zgodnie z uzasadnieniem  MZ ma na celu promowanie urozmaiconej diety wśród uczniów.  Co więcej,  do sprzedaży powracają także m.in. gumy do żucia. Brak możliwości ich sprzedaży wynikający z przepisów obowiązujących do wczoraj wzbudzał liczne kontrowersje.  Żucie bezcukrowej gumy po posiłku zwiększa wydzielanie śliny, co w konsekwencji pomaga neutralizować kwasy osadu nazębnego zmniejszając prawdopodobieństwo wystąpienia próchnicy, co zostało już wcześniej potwierdzone pozytywną opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności.

Zakaz reklamy w szkołach pozostaje, ale…

Nie ulegają zmianie przepisy dotyczące reklamy produktów spożywczych w jednostkach systemu oświaty. Jednakże należy zwrócić uwagę, że w związku z poszerzeniem katalogu produktów przeznaczonych do sprzedaży w jednostkach systemu oświaty oraz zgodnie z brzmieniem art. 52c par 2 Ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia:

W jednostkach systemu oświaty zabrania się reklamy oraz promocji polegającej na prowadzeniu działalności zachęcającej do nabywania środków spożywczych innych niż objęte grupami środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży (…)”

zwiększy się katalog produktów nie podlegających ograniczeniom odnośnie prowadzenia działalności reklamowej.  Od 1 września będzie mogła być w szkołach reklamowana, chociażby wspomniana już bezcukrowa guma do żucia.

Magdalena Kolossa

Magdalena Kolossa


magdalena.kolossa@dzp.pl

Michał Tracz

Michał Tracz
Radca Prawny, Senior Associate

michal.tracz@dzp.pl

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *