Podmiot odpowiedzialny od 2007 r. musi zapewniać, aby treść ulotek przylekowych była dostępna dla osób niewidomych i słabowidzących. Jak wskazuje praktyka, jedynie niewielka część ulotek została dotychczas udostępniona osobom z problemami wzrokowymi.

Podmiot odpowiedzialny zapewnia, aby treść ulotki była dostępna na życzenie pacjenta za pośrednictwem organizacji pacjentów, w formie właściwej dla osób niewidomych i słabowidzących. – Art. 26 ust. 1c Prawa farmaceutycznego

W jakiej formie udostępniać ulotki?
Istnieje co najmniej kilka sposobów udostępnienia treści ulotek. Jednym z nich jest nagranie ulotki w formie audio i udostępnienie w serwisie internetowym lub audioelektronicznym, gdzie przez telefon można odsłuchać jej treść (tzw. infolinia). Na polskim rynku istnieją firmy, które nie tylko zajmą się profesjonalnym nagraniem ulotki w formie audio, ale także – za dodatkową opłatą – udostępnią jej treść osobom dzwoniącym. Co ważne, pacjent w tym wypadku nie ponosi żadnych opłat, gdyż infolinia z dostępnymi ulotkami jest dla niego bezpłatna.

Innym sposobem jest przygotowanie treści ulotek w systemie Braille’a. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne w stosunku do osób słabowidzących. Większość z nich nie zna Braille’a i nie odczyta ulotki przygotowanej w tej formie. Dla tych osób idealnym rozwiązaniem wydaje się udostępnienie ulotek w formie elektronicznej – za pośrednictwem serwisu internetowego, w którym możliwe będzie odpowiednie powiększenie tekstu.

Współpraca z organizacją pacjentów
Przepis nakazuje, aby treść ulotki była dostępna za pośrednictwem organizacji pacjentów. Nie oznacza to jednak, że ulotki mogą być udostępniane tylko i wyłącznie za „fizycznym” pośrednictwem organizacji pacjentów. Dopuszczalne będzie zarówno udostępnienie przez podmiot odpowiedzialny jednej z organizacji pacjentów treści ulotek (np. poprzez przekazanie ulotek w systemie Braill’a lub w odpowiednim powiększeniu), jak również jedynie poinformowanie takich organizacji, gdzie można odnaleźć takie ulotki (np. adres portalu internetowego lub numer infolinii), aby mogły następnie przekazać te informacje pacjentom.

Tomasz Kaczyński

Tomasz Kaczyński
Radca Prawny, Partner

tomasz.kaczynski@dzp.pl

komentarze 2

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *