W związku z poruszeniem, jaki wywołał nasz post o wytycznych dla inspektorów w zakresie reklamy aptek, doczekaliśmy się również oficjalnej odpowiedzi z Urzędu. W dniu dzisiejszym do Kancelarii DZP trafiło pismo podpisane przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego, Panią Zofię Ulz, informujące, że GIF nie wydał takiej instrukcji wojewódzkim inspektorom farmaceutycznym. Jednocześnie, w drugim zdaniu stwierdzone zostało, że GIF władny jest wydawać takie instrukcje bądź wytyczne wiążące dla inspekcji farmaceutycznej.



W tym miejscu należy jedynie wskazać, że nie sugerowaliśmy, aby to GIF miał być autorem wytycznych. Nasze źródło informacji pozostaje objęte tajemnicą dziennikarską. Tym niemniej, naszym źródłem informacji pozostaje relacja z prywatnej rozmowy przeprowadzonej z pracownikiem jednego z wojewódzkich inspektoratów, który przedstawił posiadane wytyczne. I tak, zgodnie z ich treścią – w myśl art. 86 Prawa farmaceutycznego wynajmowanie powierzchni na gazetki, czasopisma, czy wieszanie plakatu przez apteki ma być niedopuszczalne, jako nieobjęte zezwoleniem na prowadzenie apteki i zdaniem Nadzoru to nie jest dozwolona informacja, ponieważ do informacji służy farmacopea oraz farmaceuta a nie gazetki, broszury z wybranymi preparatami czy plakat.

Pozostaje nam mieć nadzieję, że przedmiotowa odpowiedź, rozesłana również do wszystkich wojewódzkich inspektoratów odniesie także skutek w postaci racjonalnego podejścia do wprowadzonego zakazu reklamy aptek.

Patryk Turzański

Patryk Turzański


patryk.turzanski@dzp.pl

komentarze 2

  1. TOMASZ Gąsior

    Witam,a co wypadku gdy lekarz zmusza pacjenta do realizacji recept w określonej aptece,lub gdy przekazuje pacjentowi ulotkę ,karteczkę sieci aptek z napisaną odręcznie nazwą suplementu diety ?

    • Patryk Turzański

      Trudno jest nam stwierdzić, na czym polegać ma „wymuszanie” przez lekarza korzystania z konkretnej apteki. Jeżeli chodzi o drobne gadżety i upominki przygotowywane przez sieci aptek i przekazywane lekarzom takie jak zółte karteczki typu „post it”, długopis z nazwą sieci aptek itp. należy uznać za reklamę apteki. Jeżeli to apteka (sieć) przekazuje lekarzom takie upominki, może zostać ukarana przez WIF.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *