Zarządzanie ryzykiem nadużyć

Barometr ryzyka nadużyć w zamówieniach publicznych – narzędzie monitorowania zagrożeń korupcyjnych

Barometr ryzyka nadużyć w zamówieniach publicznych – narzędzie monitorowania zagrożeń korupcyjnych

Wartość rynku zamówień publicznych w Polsce szacuje się na ok. 120 mld zł. Aby umożliwić społeczną kontrolę nad wydatkowaniem tych funduszy stworzone zostało ogólnodostępne narzędzie służące do badania ryzyka wystąpienia nieprawidłowości m.in. w procedurach przetargowych. Uruchomienie Barometru powinno skłonić zarówno podmioty publiczne jak i prywatne do rzetelnej oceny własnych praktyk w tym zakresie i wyeliminowania potencjalnych zagrożeń.

Safety amber light

Parlament Europejski o roli sygnalistów w ochronie interesów finansowych Unii

W rezolucji z dnia 14 lutego 2017 r. Parlament Europejski zajął stanowisko na temat roli demaskatorów [sygnalistów, ang. whistleblowers] w ochronie interesów finansowych Unii Europejskiej. Choć rezolucja nie nakłada na państwa członkowskie żadnych bezpośrednich obowiązków, stanowi ważną informację na temat kierunku polityki europejskiej w zakresie ochrony sygnalistów, a także – pośrednio – kontroli wydatkowania funduszy unijnych w ramach licznych projektów realizowanych w państwach członkowskich UE.

Safety amber light

Uszczelnienie ochrony sygnalistów w firmach inwestycyjnych – nowelizacja ust. o obrocie instrumentami finansowymi

Uchwalona przez parlament na początku marca nowelizacja ustawy o obrocie instrumentami finansowymi rozszerza zakres obowiązku posiadania przez firmy inwestycyjne wewnętrznych procedur anonimowego zgłaszania naruszeń prawa. Znowelizowany art. 83a ust. 1a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi będzie odtąd precyzował, że jako naruszenia prawa zgłoszeniu podlegają również naruszenia Rozporządzenia MAR.

Safety amber light

Ochrona sygnalistów w bankach

23 września br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej, polityki wynagrodzeń oraz szczegółowego sposobu szacowania kapitału wewnętrznego.

Czy szef może czytać moją korespondencję?

Czy szef może czytać moją korespondencję?

Pracodawcy często zawierają w regulaminach pracy lub innych wewnętrznych dokumentach informację o możliwym monitorowaniu korespondencji służbowej lub rozmów pracownika. Przywykliśmy już chyba do komunikatów, z którymi spotykamy się próbując załatwić telefonicznie sprawę w banku czy urzędzie np.: „informujemy, że w celu zapewnienia najlepszej jakości obsługi rozmowa będzie nagrywana”. Czy szef ma prawo nagrywać pracownika lub przeglądać jego pocztę?