Ordynacja podatkowa

Ulga mieszkaniowa – czy można odzyskać podatek?

Ulga mieszkaniowa – czy można odzyskać podatek?

1 kwietnia 2022 r. MF wydał interpretację ogólną nr DD2.8202.5.2020 analizującą czy wydatki poniesione na spłatę kredytu (pożyczki) zaciągniętego na zbywaną nieruchomość mogą stanowić wydatki realizujące „własny cel mieszkaniowy”, a tym samym spełniać warunki zwolnienia z PIT.

Uzasadnienie wyroku NSA stawia kropkę nad „i”. Klauzula GAAR nie ma zastosowania do czynności  sprzed jej wejścia w życie. Z notatnika litygatora podatkowego – odcinek 5

Uzasadnienie wyroku NSA stawia kropkę nad „i”. Klauzula GAAR nie ma zastosowania do czynności sprzed jej wejścia w życie. Z notatnika litygatora podatkowego – odcinek 5

W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych ukazało się właśnie uzasadnienie wyroku z dnia 25 listopada 2021r. sygn. II FSK 670/19 potwierdzające stanowisko wrocławskiego WSA (I SA/Wr 843/18), że przepisy o klauzuli GAAR nie mogą mieć zastosowania do czynności dokonanych przed ich wejściem w życie (15 lipca 2016 r.).

people worldwide computer connection 3d illustration isolated on white background

Polski Ład – nowe obowiązki e-sprawozdawcze w podatkach dochodowych

Kolejny krok w procesie cyfryzacji podatków. Zgodnie z przepisami Polskiego Ładu, firmy będą zobowiązane prowadzić księgi rachunkowe (ewidencje podatkowe) przy użyciu programów komputerowych, a także przesyłać je do organów w formie ustrukturyzowanej na zasadach uregulowanych w art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej. Po VAT i akcyzie, także podatki dochodowe mają podlegać digitalizacji.

O gołębiach i jastrzębiach oraz o zdziwieniu przeciętnego podatnika na tle uchwał Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania nr 4-9/2021. Z notatnika litygatora podatkowego – odc. 3

O gołębiach i jastrzębiach oraz o zdziwieniu przeciętnego podatnika na tle uchwał Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania nr 4-9/2021. Z notatnika litygatora podatkowego – odc. 3

Kilka miesięcy temu opublikowałem na naszym blogu podatkowym tekst poświęcony uchwale Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania („Rada PUO”) nr 1 /2021. W tekście z 11 maja 2021r. zgłosiłem zastrzeżenia, co do niekonkluzywnego podejścia Rady PUO, które polegało w rozpatrywanej sprawie na stwierdzeniu, że zespół czynności podatnika spełnia ustawowe kryteria […]

O arkuszu odwoławczym, decyzjach kasacyjnych naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz o niedźwiedziej przysłudze. Z notatnika litygatora podatkowego – odc. 2

O arkuszu odwoławczym, decyzjach kasacyjnych naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz o niedźwiedziej przysłudze. Z notatnika litygatora podatkowego – odc. 2

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, odwołanie od decyzji organu podatkowego pierwszej instancji jest rozpatrywane przez organ odwoławczy. Jest nim najczęściej dyrektor izby administracji skarbowej, względnie samorządowe kolegium odwoławcze w przypadku rozstrzygnięć samorządów. Przekazując odwołanie organ pierwszej instancji jest zobowiązany przedstawić organowi odwoławczemu swoje stanowisko co do zarzutów oraz doręczyć je podatnikowi. Po wejściu w życie reformy KAS, w procedurze odwoławczej wprowadzono istotną zmianę.

Tax inspector investigating financial documents through magnifying glass, forensic accounting or financial forensics, inspecting offshore company financial papers, documents and reports.

Program Współdziałania – nowe możliwości dla podatników

Na podpis Prezydenta RP czeka ustawa z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych. Ustawa poza zmianami w zakresie cen transferowych, zakłada również wprowadzenie od 1 lipca 2020 r. do Ordynacji podatkowej przepisów dotyczących Programu Współdziałania (Co-operative Compliance). Program Współdziałania (Program) […]

Hall of business building

Zbycie nieruchomości komercyjnych – konsultacje MF w sprawie VAT

Ministerstwo Finansów rozpoczyna konsultacje podatkowe w sprawie opodatkowania VAT zbycia nieruchomości komercyjnych. Celem MF jest opracowanie zasad mających zapewnić bezpieczeństwo obrotu i stabilność podejścia do opodatkowania VAT zbycia nieruchomości komercyjnych, w szczególności przez określenie kiedy zbycie nieruchomości komercyjnej jest zbyciem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.