Czy czeka nas kolejna rewolucja w sposobie produkcji i marketingu żywności „niezdrowej”, mięsa oraz żywności wyprodukowanej nieekologicznymi metodami?

W ostatnim czasie Unia Europejska pracuje intensywnie nad „Zielonym ładem”, którego wdrożenie mogło zostać zagrożenie ze względu na kryzys związany z COVID-19. W zeszłym tygodniu, 16 lipca, Petros Kokkalis, podczas spotkania Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności Parlamentu Europejskiego, przedstawiał plan, w jaki sposób można sfinansować program zawarty w „Green deal”, czyli szereg działań mających przestawić unijną gospodarkę na proekologiczne tory. Częścią przedmiotowych działań jest m.in. nowa strategia „od pola do stołu” opublikowana w maju br. przez Komisję Europejską. Głównym celem strategii jest zmiana podejścia do produkcji i marketingu żywności, wynikająca z potrzeby ochrony środowiska naturalnego poprzez zachęcanie konsumentów, producentów i sprzedawców żywności do wybierania żywności bardziej zrównoważonej.

Planowane zmiany legislacyjne Komisji Europejskiej

Strategia ma przede wszystkim przyspieszyć przejście na zrównoważony system żywnościowy, który będzie miał co najmniej neutralny wpływ na środowisko poprzez m.in. ułatwienie wyboru zdrowej, zbilansowanej diety obywatelom UE.

W ramach powyższej strategii Komisja planuje wdrożenie przepisów, na mocy których:

  1. zmianie ulegnie skład produktów żywnościowych zgodnie z wytycznymi dotyczącymi zdrowej i zrównoważonej diety – Komisja planuje m.in. tworzenie profili i oświadczeń żywieniowych lub zdrowotnych, w celu ograniczenia promowanie żywności o wysokiej zawartości tłuszczu, cukru i soli, których utworzenie planowane było od wielu lat;
  2. zmienione mogą zostać przepisy dotyczące daty minimalnej trwałości w celu ograniczenia strat związanych z marnowaniem żywności, a także przepisy skutkujące ograniczaniem ilości opakowań wprowadzanych na rynek zgodnie z nowym planem działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym.
  3. wprowadzone ma zostać etykietowanie dotyczące wartości odżywczej na przodzie opakowania, a rozważone zostanie wprowadzenie obowiązku wskazywania pochodzenia lub źródła niektórych produktów;
  4. rozważone zostanie wprowadzenie oznakowania tzw. „śladem węglowym” wskazującym na stopień „ekologiczności” procesu produkcji, o czym pisaliśmy we wcześniejszym wpisie na naszym blogu. Komisja opracuje również unijny kodeks postępowania dotyczący odpowiedzialnych praktyk w zakresie biznesu i marketingu.

Co ciekawe, w oficjalnych dokumentach Komisja wskazuje, że przedsiębiorcy powinni np. unikać kampanii marketingowych reklamujących mięso po bardzo niskich cenach. Powyższe jest częścią większej kampanii mającej na celu ograniczenie spożycia mięsa jako produktu potencjalnie szkodliwego dla środowiska.

Komisja planuje również działania dotyczące produkcji rolnej, poprzez:

  • zmniejszenie stosowania pestycydów chemicznych i związane z nimi zagrożenia o 50 proc., a także nawozów o co najmniej 20 proc.,
  • zmniejszenie strat składników pokarmowych o co najmniej 50 proc., dbając przy tym o to, by nie dopuścić do pogorszenia żyzności gleby,
  • zmniejszenie o 50 proc. sprzedaży środków przeciwdrobnoustrojowych przeznaczonych dla zwierząt utrzymywanych w warunkach fermowych oraz stosowanych w akwakulturze,
  • wsparcie rozwoju obszarów rolnictwa ekologicznego, tak aby stanowiły one 25 proc. powierzchni gruntów rolnych.

Ostatnie dyskusje dotyczące finansowania działań związanych z „Zielonym ładem”, w tym strategią „od pola do stołu”, pokazują, iż plany Komisji mogą zostać zrealizowane w najbliższym czasie i przekute w  inicjatywę ustawodawczą we wskazanych obszarach.

 

Jowita Prokop

Jowita Prokop
Adwokat, Associate

Jowita.Prokop@dzp.pl

Tomasz Kaczyński

Tomasz Kaczyński
Radca Prawny, Partner

tomasz.kaczynski@dzp.pl

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *