11 stycznia 2022 roku opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie substancji wzbogacających dodawanych do żywności („Projekt”). W Projekcie określono listę substancji, innych niż witaminy i składniki mineralne, które będą zakazane w produkcji środków spożywczych, w tym suplementów diety. Wymieniono 10 substancji, które znalazły się już w uchwałach […]
Life Sciences Law Blog
Reklama leków bez recepty w serwisach społecznościowych
Producenci farmaceutyczni coraz częściej dostrzegają potencjał reklamy leków dostępnych bez recepty w tzw. social media. Każda reklama farmaceutyków podlega bardzo restrykcyjnym obostrzeniom ustawowym, a serwisy społecznościowe dodatkowo mają osobne regulacje tej kwestii, o których należy pamiętać planując reklamę.
Apteka jak przychodnia – rygorystyczne wymogi dla szczepień w aptekach
3 grudnia 2021 r., na stronie Rządowego Centrum Legislacji ukazały się dwa kluczowe dla procesu szczepień dokumenty: projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu pomieszczeń wchodzących w skład powierzchni podstawowej i pomocniczej apteki oraz projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymogów jakim powinien odpowiadać lokal apteki.
Unijne spojrzenie na rynek farmaceutyczny
Prawie równo rok temu (25 listopada 2020 r.) Komisja Europejska przyjęła ,,Strategię farmaceutyczną dla Europy”, której głównym celem było stworzenie długoterminowych ram legislacyjnych oraz wsparcie zrównoważonego rozwoju przemysłu farmaceutycznego z jednoczesnym, jak najwydajniejszym, zabezpieczeniem potrzeb pacjentów. Na początku listopada br. ukazało się sprawozdanie Parlamentu Europejskiego, stanowiące niejako uzupełnienie ww. dokumentu w odpowiedzi na aktualne problemy z dostępnością produktów leczniczych, które zostało przyjęte rezolucją PE z dnia 24 listopada 2021 r.
Reklama kosmetyków na muszce inspekcji farmaceutycznej – tendencje w postępowaniach dotyczących reklamy aptek
W ostatnim czasie obserwujemy wzmożone zainteresowanie inspekcji farmaceutycznej reklamą kosmetyków. WIF-y coraz częściej badają, czy nie stanowi ona jednocześnie reklamy aptek. Przykładem takiego działania inspekcji jest głośna ostatnio sprawa dystrybutora kosmetyków Bioderma. Potwierdza ona tendencje, które obserwujemy w postępowaniach dotyczących reklamy aptek.
Fałszowanie produktów leczniczych, a niespójności systemowe
W celu skutecznego przeciwdziałania zjawisku fałszowania produktów leczniczych, dbając o bezpieczeństwo obrotu, w tym o zdrowie i życie ludzi, niezbędne są koordynowane działania wielu podmiotów. Przykładem powyższego jest fakt, że w ostatnich latach, dzięki wysiłkom społeczności międzynarodowej, w tym polskich organów, proceder ten nie ma już tak agresywnego charakteru jak w przeszłości. Działania, które nawet nieświadomie mogą umożliwiać nowe drogi do fałszowania produktów leczniczych należy zatem oceniać krytycznie.
Istotne rozstrzygnięcia w sprawach aptecznych
Obecnie obowiązujące przepisy prawa dot. przedsiębiorców aptecznych powodują wiele problemów interpretacyjnych. Tak jak ostatnie lata i miesiące przynosiły przedsiębiorcom aptecznym kolejne wątpliwości, tak ostatnie tygodnie zaczęły udzielać pierwszych odpowiedzi na sporne pytania.
Kodeks postępowania dla sektora ochrony zdrowia nagrodzony w konkursie Emerging Europe
Z radością informujemy, że Kodeks postępowania dla sektora ochrony zdrowia, nad którym prace merytoryczne koordynował Paweł Kaźmierczyk z Praktyki Life Sciences, otrzymał nagrodę w kategorii Modern and Future-proof Policymaking w konkursie Emerging Europe.
GIF przerywa milczenie w sprawach franczyzowych
W dniu dzisiejszym (17.09.2021 r.) Główny Inspektor Farmaceutyczny (,,GIF” lub ,,Organ”) opublikował na swojej stronie komunikat w sprawie umów franczyzy na rynku detalicznego obrotu produktami leczniczymi. To gorąco wyczekiwany przez przedsiębiorców aptecznych dokument, powstały we współpracy GIF, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców jak i Prezesa UOKiK.
Forum Ekonomiczne w Karpaczu – „Europa w poszukiwaniu przywództwa”
Z przyjemnością informujemy, że tak jak w latach ubiegłych, w tegorocznej XXX edycji Forum Ekonomicznego w Karpaczu, jesteśmy Partnerem Forum oraz współtworzymy wydarzenie. Tematem przewodnim tegorocznego wydarzenia, które odbędzie się w dniach 7-9 września, będzie „Europa w poszukiwaniu przywództwa”.