Life Sciences Law Blog

Reklama off-label a poczta elektroniczna

Jak wynika z doniesień prasowych, jeden z dużych, międzynarodowych koncernów farmaceutycznych reklamował tabletki antykoncepcyjne niezgodnie ze wskazaniami i wprowadzał tym samym w błąd pacjentki/konsumentki w zakresie powstania ryzyka dla zdrowia. Sprawa ma dodatkowo szerszy kontekst, gdyż dotyczy nie tylko prowadzenia tzw. reklamy off-label, ale również zatajania niektórych informacji przed lekarzami […]

assortment of pills and capsules

Liberalizacja zakazu reklamy leków Rx

Trwają prace nad przepisami, które mogą istotnie wpłynąć na praktykę reklamy leków w Polsce. Do najważniejszych wśród proponowanych zmian należą ograniczenie zakresu definicji reklamy tylko do działań na zlecenie podmiotu odpowiedzialnego oraz wprowadzenie obowiązku udostępniania niektórych informacji o lekach Rx do wiadomości publicznej.

Komunikat MZ z 7 listopada br. dotyczący wykazu leków refundowanych

Na oficjalnej stronie Ministerstwa Zdrowia pojawił się w dniu dzisiejszym „Komunikat dotyczący projektu wykazu leków refundowanych„, z którego treści wynika, iż „zgodnie z art. 39 ust. 1 lit. g ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wnioskodawca może, w terminie 7 dni […]

Opłaty za wnioski refundacyjne

W dniu 2 listopada 2011 r. na stronie Ministerstwa Zdrowia umieszczono – w ramach uzgodnień zewnętrznych – projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wysokości opłat za złożenie wniosków w zakresie refundacji leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobu medycznego lub za ich uzupełnienie.

Nie można ograniczać dystrybucji przez internet

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że ograniczeniem konkurencji są obiektywnie nieuzasadnione klauzule w umowach dystrybucyjnych wymagające, by sprzedaż produktów odbywała się „w przestrzeni fizycznej w obowiązkowej obecności dyplomowanego farmaceuty”, co wyłącza sprzedaż przez internet (wyrok z 13 X 2011 w sprawie C‑439/09). Pojawia się w związku z tym pytanie, co […]

Ograniczona konkurencja w przetargach szpitalnych?

Ceny maksymalne, zamiast cen sztywnych – takie podstawowe założenie przyjęte zostało na potrzeby sprzedaży leków do szpitali w Ustawie refundacyjnej. Niedookreśloność rozwiązań przyjętych w nowej regulacji może jednak spowodować znaczne uprzywilejowanie wytwórców kosztem hurtowni farmaceutycznych w staraniach o zamówienia publiczne w zakresie dostawy leków.