Kto jest Twoim ulubionym autorem?
Alerty DZP.
27.11.2019
Autorzy:
Michał Tracz
Praktyka:
Specjalizacje:
Przedstawiciele największych nadawców telewizyjnych zawarli porozumienie, które ustala nowe standardy emisji reklam suplementów diety w telewizji. Już od 1 stycznia 2020 wszystkie reklamy tych produktów będą musiały być zgodne z wymaganiami samoregulacji, aby zostać wyemitowane np. w kanałach TVP, TVN, czy Polsat.
Część wymogów idzie dalej niż przepisy prawne lub jest bardziej specyficzna, dlatego sama zgodność materiałów reklamowych z prawem nie będzie wystarczająca dla emisji reklam. Przykładem takiego wymogu jest obowiązek zamieszczenia komunikatu „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych.”, w ściśle określonej formie i wymiarach.
Podmioty, które mają zaplanowane emisję reklam telewizyjnych od 1 stycznia 2020 muszą pilnie rozpocząć rewizję swoich spotów reklamowych i dokonać w nich modyfikacji.
Zasady mają praktyczne zastosowanie dla wszystkich podmiotów zlecających reklamę telewizyjną któremukolwiek z sygnatariuszy porozumienia nadawców. Porozumienie podpisało w dniu 25 listopada 2019 roku 15 nadawców, w tym TVP, TVN, Polsat, Superstacja, TV Puls. Dla obowiązku stosowania nowych zasad nie ma znaczenia, czy zlecającym reklamę jest producent, dystrybutor suplementów diety, czy podmiot z branży medialnej.
Nowe zasady mają zastosowanie do wszystkich reklam telewizyjnych zlecanych nadawcom, którzy podpisali porozumienie, emitowanych od 1 stycznia 2020 r. Co ważne nie ma znaczenia moment zlecenia reklamy. Innymi słowy, nawet jeżeli materiały zostały nakręcone, zaakceptowane i przekazane nadawcom przed 25 listopada 2019 r. ale mają być emitowane także od 1 stycznia 2020 r. to muszą być zgodne z nowymi zasadami. Nadawcy zobowiązali się zebrać od zlecających reklamy oświadczenia o takiej zgodności.
Zgodność z prawem nie jest to wystarczająca. Porozumienie nadawców ustanawia szereg wymagań idących dalej lub bardziej specyficznie niż przepisy prawa.
W pierwszej kolejności należy zadbać o zgodność przekazu z wymaganiami wynikającymi z przepisów prawa, gdyż porozumienie nadawców w żaden sposób ich nie uchyla. W szczególności należy pamiętać o kwestii zakazu wprowadzania konsumentów w błąd, zakazie przypisywania właściwości leczniczych oraz szczegółowych zasadach dotyczących komunikowania właściwości odżywczych i prozdrowotnych (oświadczenia żywieniowe i zdrowotne).
W drugiej kolejności warto zwrócić w szczególności uwagę na zasady, które zostały opisane bardziej specyficznie w porozumieniu nadawców.
Poniżej przykładowe kwestie:
Powyżej zasygnalizowano wyłącznie wybrane kwestie. Należy pamiętać, że nowe zasady wymagają pełnej zgodności spotów reklamowych ze wszystkimi zasadami zawartymi w porozumieniu nadawców. Dostosowanie się do części z postanowień może stanowić dodatkowe wyzwanie, gdyż są to zasady nowe bez ustalonej ścieżki interpretacyjnej.
Od 25 maja 2018 r. w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej stosowane jest Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). W związku z tym pragniemy przekazać kilka szczegółów na temat tego, w jaki sposób DZP przetwarza dane osobowe.
Administratorem danych osobowych jest Domański Zakrzewski Palinka Sp.k. („DZP”; adres: Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa). Dane są przetwarzane w celach kontaktowych, w tym do udzielania informacji o zmianach przepisów i praktyk organów, oraz o innych kwestiach, w tym wydarzeniach dotyczących bieżących zagadnień prawnych, gospodarczych i kulturalnych, m.in. poprzez wysyłkę newsletterów DZP. Powyższe jest realizowane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu, czyli zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane mogą być także przetwarzane, gdy jest to niezbędne do zawarcie lub wykonania umowy i wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na DZP, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. c RODO. Dane mogą być przekazywane podmiotom, z pomocą których DZP realizuje wskazane cele, w tym podmiotom utrzymującym infrastrukturę IT. Podanie danych jest dobrowolne, a w relacjach umownych stanowi wymóg zawarcia i realizacji umowy. Możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu wobec przetwarzania danych, żądania do nich dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia. Dane przechowywane są do wniesienia sprzeciwu, a w relacjach umownych – przez czas trwania umowy i po jej zakończeniu przez okres wynikający z przepisów o archiwizacji i przedawnieniu roszczeń. Każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pytania dotyczące ochrony prywatności w DZP można kierować do Inspektora Ochrony Danych DZP, Macieja Maciejewskiego, na adres: iod@dzp.pl.
Nowe zasady dotyczące cookies: Domański Zakrzewski Palinka sp.k., jako usługodawca strony www.dzp.pl przechowuje i uzyskuje dostęp do cookies, tj. niewielkich informacji tekstowych, wysyłanych przez serwer WWW i zapisywanych na twardym dysku, lub innym nośniku danych użytkownika, w celu: prawidłowego funkcjonowania strony www.dzp.pl, konfiguracji strony www.dzp.pl, bezpieczeństwa i niezawodności strony www.dzp.pl, monitorowania stanu sesji, wyświetlania reklam, dostosowania wyświetlanych informacji do użytkownika lub analiz, statystyk, badań i audytu wyświetleń strony internetowej.
Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies za pomocą ustawień przeglądarki. Zgodę na przechowywanie lub uzyskiwanie dostępu do cookies przez Domański Zakrzewski Palinka sp.k. na Twoim urządzeniu, wyrażasz za pomocą ustawień zainstalowanej na Twoim urządzeniu przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności i cookies.