Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy to wspólna inicjatywa franczyzobiorców oraz franczyzodawców, a także organizacji branżowych oraz ekspertów. Sygnatariusz Kodeksu w terminie 6 miesięcy od dnia przystąpienia do niego powinien dostosować swoją działalność do standardów i zasad przyjętych w Kodeksie.
Warunki przystąpienia do Kodeksu Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy
Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy („Kodeks”) to wspólna inicjatywa franczyzobiorców oraz franczyzodawców, a także organizacji branżowych oraz ekspertów. Jego celem jest wypracowanie takich praktyk dla działalności prowadzonej w ramach franczyzy, które byłyby zgodne z interesem zarówno franczyzobiorców, jak i franczyzodawców.
Przystąpienie do Kodeksu oraz zobowiązanie się do jego stosowania jest dobrowolne, a jego postanowienia są wiążące dla Sygnatariuszy Kodeksu, którzy mają prawo powoływać się na fakt przystąpienia do Kodeksu, w tym w szczególności publicznie udostępniać informację o przestrzeganiu postanowień Kodeksu.
Sygnatariuszem Kodeksu mogą być zarówno franczyzodawcy, jak i organizacje zrzeszające franczyzobiorców.
Co istotne, skutkiem przystąpienia do Kodeksu przez jedną ze stron umowy franczyzy jest możliwość powoływania się na postanowienia Kodeksu przez drugą stronę umowy franczyzy w zakresie obowiązków, które przyjął na siebie Sygnatariusz Kodeksu.
Co reguluje Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy?
- Podstawowe zasady nawiązania współpracy w ramach sieci franczyzowej
- Zakres informacji przekazywanych kandydatom na franczyzobiorców oraz franczyzobiorcom
- Podstawowe wymagania dotyczące umowy franczyzy oraz jej zakresu
- Podstawowe zasady współpracy
- Obowiązki franczyzobiorców
- Dobre praktyki dotyczące kontroli działalności franczyzobiorcy
- Zasady zakończenia współpracy w ramach sieci franczyzowej, w tym w zakresie wypowiedzenia umowy franczyzowej
- Odpowiedzialność franczyzodawcy
- Zasady zgłaszania nieprawidłowości przez franczyzobiorców
- Zasady przystąpienia do Kodeksu
Dodatkowo Kodeks podkreśla, że strony umowy franczyzy nie stanowią jednostek gospodarczych, które są ze sobą powiązane, ale odrębne podmioty gospodarcze działające pod wspólną marką. Sygnatariusz Kodeksu w terminie 6 miesięcy od dnia przystąpienia do niego powinien dostosować swoją działalność do standardów i zasad przyjętych w Kodeksie. Kodeks może być także stosowany przez podmioty, który do niego nie przystąpiły, a które są zainteresowane stosowaniem zasad i standardów przyjętych na rynku.
Doradztwo prawne dla franczybiorców i franczyzodawców
Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka posiada interdyscyplinarny zespół doradców, którzy wspierają rozwój biznesu m.in. poprzez zaangażowanie w budowanie sieci franczyzowych oraz dostosowanie funkcjonujących modeli franczyzowych do wyzwań rynkowych, zmieniających się przepisów oraz Kodeksu. Jeżeli byliby Państwo zainteresowanie szczegółowymi informacjami na temat Kodeksu lub naszym wsparciem w zakresie przystąpienia do Kodeksu lub dostosowania działalności do ustalonych przez niego standardów, jesteśmy do Państwa dyspozycji.