Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?

Centrum prasowe DZP.

Regulacja ustawowa nie musi być zagrożeniem dla franczyzy

06.08.2021

Autorzy:
Sylwia Kuca

Franczyza to model biznesowy, którego popularność dynamicznie rośnie z roku na rok, ale czy ten trend zostanie podtrzymany?

Wydaje mi się, że trend ten zostanie podtrzymany. Dodatkowo pandemia temu sprzyja, bo kryzys spowodował, że przedsiębiorcy i osoby, które myślą o rozpoczęciu prowadzenia działalności, docenili wsparcie stabilnego i doświadczonego partnera.

Coraz więcej młodych Polaków i Polek chce samodzielnie prowadzić działalność. W ich przypadku bardzo przydaje się wsparcie kogoś, kto pomoże rozpocząć działalność, podpowie jak ją prowadzić, udostępni know-how. To sprzyja rozwojowi franczyzy i w mojej ocenie jest to dobry kierunek rozwoju gospodarki w Polsce.

Pandemia pokazała, że warto mieć „starszego brata”, który w razie czego pomoże?

Dokładnie tak. Poza tym franczyzodawca zapewnia wiele instrumentów biznesowych, których początkujący w danym biznesie przedsiębiorca nie ma, np.: rozpoznawalną markę, rozwiązania technologiczne z zakresu e-commerce, przemyślany asortyment, dobre kontrakty z dostawcami, wsparcie w zakresie urządzania i wyposażania sklepu.

Franczyza w handlu detalicznym zyskiwała w pandemii nie tylko dzięki detalistom niezależnym, którzy w trudnych czasach decydowali się na przystąpienie do systemu franczyzowego. Wielu przedsiębiorców z branży gastronomicznej, którzy znaleźli się w skrajnie trudnej sytuacji, uznało, że lepiej zmienić profil działalności, przestawić się na handel spożywczy, który w pandemii radzi sobie o niebo lepiej.

Pandemia w różny sposób oddziaływała na poszczególne branże, w których franczyza jest popularną formą prowadzenia działalności. Przykładowo, placówki franczyzowe prowadzone w galeriach handlowych na pewno mocniej odczuły skutku kryzysu niż te poza galeriami.

Gastronomia należy do jednej branż najbardziej dotkniętych pandemią, ale sądzę, że wielu podmiotom uczestnictwo we franczyzie i tak ułatwiło przetrwanie - otrzymali od franczyzodawcy narzędzia do prowadzenia sprzedaży z dowozem, aplikację do składania zamówień, zorganizowany system dostaw, wsparcie reklamowe itp.

Pandemia przyspieszyła rozwój franczyzy, jednak pojawiły się też różne zagrożenia dla tego modelu biznesowego. Jednym z nich może być zapowiedź ustawowego uregulowania tego rynku. Na ile realny jest pani zdaniem scenariusz, który zakłada, że Ministerstwo Sprawiedliwości przygotuje projekt ustawy franczyzowej?

Regulacja ustawowa nie musi być zagrożeniem dla franczyzy. Jeżeli ustawa zostanie napisana przejrzyście, uwzględni interesy zarówno franczyzodawców, jak i franczyzobiorców, to jej uchwalenie może być korzystne dla rynku.

A czy pani zdaniem istnieje w ogóle potrzeba uchwalenia ustawy franczyzowej? Dysproporcja sił pomiędzy franczyzodawcami a franczyzobiorcami wydaje się dzisiaj ogromna…

Wszystko zależy od tego, jakie rozwiązania znalazłyby się w ustawie. Istnieje wiele aspektów, których uregulowanie mogłoby ułatwić prowadzenie działalności zarówno franczyzodawcom, jak i franczyzobiorcom.

To prawda, że franczyzodawcy maja większy potencjał ekonomiczny, doświadczenie oraz dostęp do obsługi prawnej. Jednak pamiętajmy, że bez franczyzobiorcy franczyzodawca nic nie osiągnie. Franczyzodawca jest więc zainteresowany, aby jego współpraca z franczyzobiorcą była dobra. Jemu bowiem zawdzięcza rozwój swojej sieci i marki. Nasza współpraca z sieciami franczyzowymi pokazuje, że franczyzobiorcy są coraz bardziej świadomymi przedsiębiorcami, a celem franczyzodawców jest wsparcie ich w prowadzeniu działalności oraz stworzenie modelu franczyzy, który będzie przejrzysty oraz będzie uwzględniał interesy obu stron.

Franczyzodawcom zależy by jak najlepiej wyedukować franczyzobiorców i przekazywać jasne informacje o systemie franczyzowym jeszcze przed podpisaniem umowy franczyzowej. Potencjalni partnerzy mają pełny dostęp do dokumentacji franczyzowej przed jej podpisaniem oraz możliwość konsultacji ich postanowień. Franczyzodawcy rozumieją, że takie podejście jest obustronnie korzystne.

---

Dalsza treść wywiadu z Sylwią Kucą z Praktyki Prawo Spółek, Fuzje i Przejęcia dostępna jest na stronach portalu wiadomoscihandlowe.pl 

Bądź na bieżąco z DZP