Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
01.10.2018
Autorzy:Dnia 29 sierpnia bieżącego roku weszła w życie nowelizacja Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zmieniająca w sposób istotny procedurę uznawania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny.
Dotychczasowa procedura oparta była o konstrukcję milczącej zgody organu. Procedura inicjowana była zgłoszeniem dokonywanym przez wytwórcę i przedkładanym marszałkowi województwa, w którym określano, między innymi, jakiej substancji czy przedmiotu dotyczy zgłoszenie, jak przebiega proces, w którym powstaje zgłaszana substancja czy przedmiot oraz proces, w którym zostanie ona następnie wykorzystana. Wytwórca był też zobowiązany do załączenia do zgłoszenia dowodów potwierdzających spełnienie przez zgłaszany produkt czy substancję warunków uznania za produkt uboczny, które wskazane zostały w art. 10 Ustawy o odpadach. Marszałek województwa, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania zgłoszenia, mógł złożyć sprzeciw w formie decyzji. W takim przypadku przedmiot lub substancja nie uzyskiwały statusu produktu ubocznego i dalej traktowane były jak odpad. Jeśli sprzeciw nie został zgłoszony w terminie, zgłaszany przedmiot lub substancja zostawała uznana za produkt uboczny (milcząca zgoda organu).
Nowelizacja ustawy o odpadach wprowadza zupełnie nowy model postępowania - status produktu ubocznego nadawany będzie przedmiotom i substancjom w drodze decyzji marszałka województwa, po uzyskaniu przez niego opinii wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska. Ustawodawca zdecydował się zatem na odejście od dotychczasowej konstrukcji milczącej zgody organu. W przypadku negatywnej opinii, marszałek województwa zobowiązany będzie do wydania decyzji odmownej, zaś opinia pozytywna nie ma charakteru wiążącego. Decyzja uznająca przedmiot lub substancję za produkt uboczny ważna będzie przez 10 lat, jednak wprowadzenie zmian do procesu produkcyjnego lub procesu, w którym wykorzystywany jest produkt uboczny, powoduje konieczność dokonania nowego zgłoszenia i uzyskania nowej decyzji uznającej przedmiot lub substancję za produkt uboczny. Stwarzać to będzie dodatkowe trudności, zwłaszcza dla przedsiębiorców funkcjonujących w branżach podlegających dynamicznemu rozwojowi oraz dla wytwórców zbywających produkt uboczny - w domyśle bowiem każda zmiana w sposobie wykorzystania produktu ubocznego przez odbiorcę spowoduje konieczność ponownego wystąpienia o wydanie decyzji uznającej dany przedmiot lub substancję za produkt uboczny.
Przed wydaniem decyzji uznającej przedmiot lub substancję za produkt uboczny wojewódzki inspektor ochrony środowiska może przeprowadzić kontrolę w zakresie objętym zgłoszeniem. Na czas trwania kontroli wstrzymywany jest bieg terminu do wydania przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska opinii.
Bez zmian pozostają warunki merytoryczne uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny. Konieczne jest więc wykazanie, że dalsze wykorzystywanie przedmiotu lub substancji jest pewne, przedmiot lub substancja mogą być wykorzystywane bezpośrednio bez dalszego przetwarzania, innego niż normalna praktyka przemysłowa, dany przedmiot lub substancja są produkowane jako integralna część procesu produkcyjnego oraz że dana substancja lub przedmiot spełniają wszystkie istotne wymagania, w tym prawne, w zakresie produktu, ochrony środowiska oraz życia i zdrowia ludzi, dla określonego wykorzystania tych substancji lub przedmiotów i wykorzystanie talcie nie doprowadzi do ogólnych negatywnych oddziaływań na środowisko, życie lub zdrowie ludzi.
Ze względu na brak określenia w ustawie o odpadach terminu wydania decyzji uznającej przedmiot lub substancję za produkt uboczny, zastosowanie znajdą tu ogólne przepisy o terminach załatwiania spraw zawarte w kodeksie postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 35 § 3 tej ustawy, załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. W praktyce dotrzymanie ustawowych terminów przez marszałków województw może okazać się utrudnione, zwłaszcza w początkowym okresie obowiązywania znowelizowanej ustawy o odpadach.
Spore poruszenie wśród przedsiębiorców wywołał wprowadzony art. 3 ustawy zmieniającej przepis przejściowy, zgodnie z którym uznanie przedmiotu lub substancji za produkt uboczny, które nastąpiło przed wejścia w życie ustawy zmieniającej, wygasa z upływem 6 miesięcy od dnia wejście w życie tej ustawy. Oznacza to konieczność dokonania nowych zgłoszeń przez wszystkich przedsiębiorców wytwarzających produkty uboczne w stosunkowo krótkim terminie. W uzasadnieniu projektu ustawy nie wskazano przyczyn, dla których wprowadzony został mechanizm wygasania dotychczas uzyskanych uznań za produkt uboczny ani też z jakiego względu przewidziano tak krótki termin na uzyskanie decyzji zgodnie z nową procedurą.
Źrodło: Meblarstwo, 01.09.2018
Od 25 maja 2018 r. w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej stosowane jest Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). W związku z tym pragniemy przekazać kilka szczegółów na temat tego, w jaki sposób DZP przetwarza dane osobowe.
Administratorem danych osobowych jest Domański Zakrzewski Palinka Sp.k. („DZP”; adres: Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa). Dane są przetwarzane w celach kontaktowych, w tym do udzielania informacji o zmianach przepisów i praktyk organów, oraz o innych kwestiach, w tym wydarzeniach dotyczących bieżących zagadnień prawnych, gospodarczych i kulturalnych, m.in. poprzez wysyłkę newsletterów DZP. Powyższe jest realizowane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu, czyli zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane mogą być także przetwarzane, gdy jest to niezbędne do zawarcie lub wykonania umowy i wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na DZP, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. c RODO. Dane mogą być przekazywane podmiotom, z pomocą których DZP realizuje wskazane cele, w tym podmiotom utrzymującym infrastrukturę IT. Podanie danych jest dobrowolne, a w relacjach umownych stanowi wymóg zawarcia i realizacji umowy. Możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu wobec przetwarzania danych, żądania do nich dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia. Dane przechowywane są do wniesienia sprzeciwu, a w relacjach umownych – przez czas trwania umowy i po jej zakończeniu przez okres wynikający z przepisów o archiwizacji i przedawnieniu roszczeń. Każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pytania dotyczące ochrony prywatności w DZP można kierować do Inspektora Ochrony Danych DZP, Macieja Maciejewskiego, na adres: iod@dzp.pl.
Nowe zasady dotyczące cookies: Domański Zakrzewski Palinka sp.k., jako usługodawca strony www.dzp.pl przechowuje i uzyskuje dostęp do cookies, tj. niewielkich informacji tekstowych, wysyłanych przez serwer WWW i zapisywanych na twardym dysku, lub innym nośniku danych użytkownika, w celu: prawidłowego funkcjonowania strony www.dzp.pl, konfiguracji strony www.dzp.pl, bezpieczeństwa i niezawodności strony www.dzp.pl, monitorowania stanu sesji, wyświetlania reklam, dostosowania wyświetlanych informacji do użytkownika lub analiz, statystyk, badań i audytu wyświetleń strony internetowej.
Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies za pomocą ustawień przeglądarki. Zgodę na przechowywanie lub uzyskiwanie dostępu do cookies przez Domański Zakrzewski Palinka sp.k. na Twoim urządzeniu, wyrażasz za pomocą ustawień zainstalowanej na Twoim urządzeniu przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności i cookies.