Rozpoczęto prace nad rządowym projektem, którego celem jest uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek, Mateusz Mądry i Michał Komar przygotowali analizę nadchodzących zmian.

22 sierpnia opublikowano informację o pracach nad rządowym projektem nowelizacji przepisów o reklamie aptek. Celem nowelizacji jest uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek i ich działalności oraz wdrożenie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 19 czerwca 2025 r. w sprawie C-200/2024.

Zakres planowanych zmian

Obszary objęte nowelizacją:

  • Uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych;
  • Wprowadzenie i określenie zasad dopuszczalnej reklamy aptek i punktów aptecznych;
  • Podwyższenie wysokości kary pieniężnej za naruszenie przepisów reklamowych.

Obecne brzmienie art. 94a Prawa farmaceutycznego przewiduje zakaz prowadzenia reklamy w każdej formie. W sprawie C-200/2024 Trybunał orzekł o niezgodności polskiego przepisu z normami wyznaczonymi przez prawo unijne. TSUE stanął na stanowisku, iż całkowity zakaz reklamy aptek, punktów aptecznych i ich działalności stanowi środek nad wyraz restrykcyjny, nieproporcjonalny w stosunku do celu, jakiemu miał służyć – ochrony zdrowia publicznego.

Jednak zakaz reklamy jako taki nie zniknie. W projekcie ustawy przewidziane jest wprowadzenie przepisów, które będą regulowały nowe standardy prowadzenia reklamy.

Czy zakaz reklamy aptek po wyroku TSUE obowiązuje?

Wyrok TSUE oznacza, że Polska musi usunąć lub zmienić kwestionowany przepis. Formalnie art. 94a PF nadal figuruje w polskim prawie, dopóki nie zostanie znowelizowany, lecz w świetle wyroku nie powinien być już stosowany, bo jego egzekwowanie narusza prawo UE. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z dnia 24 czerwca 2025 r. o sygnaturze II GSK 2635/21 orzekł już, że aktualnie art. 94a PF nie może być podstawą do nakładania kar. Wskazał on, że  „(…) przepisy nie spełniają standardów wspólnotowych i nie realizują celów, dla których zostały wprowadzone, NSA nie może tych przepisów w niniejszej sprawie zastosować. Należało więc uchylić decyzje nadzoru farmaceutycznego i wcześniejszy wyrok sądu I instancji.

W konsekwencji już w tej chwili obserwujemy wzmożenie aktywności informacyjnej i marketingowej. W szczególności, zgodnie z wyrokiem TSUE pojawiają się komunikaty o różnych świadczeniach pro-zdrowotnych realizowanych w aptekach.

Niezależnie od braku możliwości stosowania art. 94a PF, każda reklama musi spełniać szereg wymogów. Reklama, która dotyczy produktów leczniczych, wyrobów medycznych czy innych produktów zdrowotnych, powinna uwzględniać przepisy sektorowe, które wprowadzają szczególny wymóg obiektywizmu. Zniesienie zakazu reklamy aptek otwiera z pewnością nowe możliwości ich działania, ale także współpracy z producentami produktów, w tym realizowanie komunikacji na ich zlecenie.

Dalsze kroki

Projekt nowych przepisów jest w fazie początkowej, na etapie opracowywania. Planowany termin przyjęcia propozycji przez Radę Ministrów został wyznaczony na IV kwartał roku 2025. Wobec tego, trzeba będzie jeszcze poczekać na możliwość zapoznania się z konkretnymi planowanymi rozwiązaniami.

Nasi eksperci z Praktyki Life Sciences monitorują proces legislacyjny, aby móc na bieżąco informować o wszelkich istotnych zmianach.

Wsparcie oferowane przez DZP

  • Prowadzimy bieżące doradztwo w zakresie prawnych aspektów działalności na rynku farmaceutycznym, w tym w zakresie aktywności reklamowych i marketingowych.
  • Doradzamy przy wznowieniach postępowań w sprawach naruszenia zakazu reklamy aptek.
  • Reprezentujemy podmioty prowadzące apteki w postępowaniach przed organami inspekcji farmaceutycznej i sądami administracyjnymi.

Pełną treść alertu można pobrać również w formie pliku PDF.

Pobierz pełną treść