Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
14.08.2020
Autorzy:Na najbliższym posiedzeniu Sejm ma się zająć uchwałą Senatu w sprawie tzw. ustawy prozdrowotnej, czyli ustawy z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów. Ustawa ta nakłada na przedsiębiorców z branży handlowej i spożywczej nowe opłaty. Chodzi o tzw. podatek cukrowy, naliczany od sprzedaży napojów z dodatkiem cukru, substancji słodzących, kofeiny lub tauryny, oraz opłatę od „małpek”, czyli napojów alkoholowych w opakowaniach o pojemności do 300 ml.
Senat w marcu 2020 r. odrzucił tę ustawę w całości, po czym wróciła ona do Sejmu i… nie została dotąd rozpatrzona. Tymczasem minęła data jej wejścia w życie. Ustawa wskazuje ją bowiem „na sztywno” w art. 13, który posługuje się datą dzienną 1 lipca 2020 r.
Mimo to Sejm planuje dokończyć prace legislacyjne. Problem w tym, że jeśli na najbliższym posiedzeniu Sejm odrzuci uchwałę Senatu, to nowa danina wejdzie w życie z mocą wsteczną – od 1 lipca 2020 r. – chyba, że Prezydent odmówi podpisania ustawy. Do czego ma zresztą wszelkie powody.
Ustawy nie można już bowiem zmienić. Na tym etapie postępowania legislacyjnego Sejm nie może wprowadzić do niej poprawek – może tylko odrzucić uchwałę Senatu albo się z nią zgodzić, czyli zaniechać dalszych prac. Nie może też znowelizować ustawy prozdrowotnej inną ustawą, bo ustawa prozdrowotna nie funkcjonuje w obrocie prawnym dopóty, dopóki nie zostanie ogłoszona. Jeśli zaś zostanie ogłoszona tylko po to, żeby ją znowelizować, to do czasu wejścia w życie nowelizacji będzie obowiązywać z mocą wsteczną od 1 lipca 2020 r. Skutkiem odrzucenia uchwały Senatu będzie więc chaos prawny, wątpliwości co do istnienia i zakresu nowych obowiązków przedsiębiorców oraz dalsza erozja jakości tworzonego prawa.
Dlatego jedynym rozwiązaniem zgodnym z Konstytucją i zasadami prawidłowej legislacji jest zaniechanie dalszych prac z ustawą prozdrowotną. Jeśli zaś rządowi zależy na wprowadzeniu „podatku cukrowego” i opłaty od „małpek”, to konieczne jest ponowne wniesienie projektu ustawy (z odpowiednio określoną datą wejścia w życie), a potem przeprowadzenie całego procesu ustawodawczego od początku.
Posłowie podjęli już jednak próbę „znowelizowania” ustawy prozdrowotnej. Sejm wprowadził do ustawy z dnia 24 lipca 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu przepis „zmieniający” termin wejścia w życie ustawy prozdrowotnej na 1 stycznia 2021 r. Przepis ten został „wrzucony” do projektu ustawy podczas posiedzenia sejmowej Komisji Zdrowia i poparty przez rząd, przy stanowczym sprzeciwie obecnych w sali przedstawicieli Biura Legislacyjnego Sejmu. Krytycznie zaopiniowało go również Biuro Legislacyjne Senatu, które po przekazaniu ustawy COVID-19 do Senatu zarekomendowało jego uchylenie jako sprzecznego z Konstytucją. Uchwała Senatu, która uchyla ten przepis trafi teraz z powrotem do Sejmu, który może go przywrócić, jeśli zbierze odpowiednią większość.
Autorem komentarza jest dr Anna Hlebicka-Józefowicz, Associate z Zespołu Doradztwa Regulacyjnego.
Dalsza część publikacji dostępna jest na stronie WiadomościHandlowe.pl.
Od 25 maja 2018 r. w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej stosowane jest Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). W związku z tym pragniemy przekazać kilka szczegółów na temat tego, w jaki sposób DZP przetwarza dane osobowe.
Administratorem danych osobowych jest Domański Zakrzewski Palinka Sp.k. („DZP”; adres: Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa). Dane są przetwarzane w celach kontaktowych, w tym do udzielania informacji o zmianach przepisów i praktyk organów, oraz o innych kwestiach, w tym wydarzeniach dotyczących bieżących zagadnień prawnych, gospodarczych i kulturalnych, m.in. poprzez wysyłkę newsletterów DZP. Powyższe jest realizowane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu, czyli zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane mogą być także przetwarzane, gdy jest to niezbędne do zawarcie lub wykonania umowy i wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na DZP, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. c RODO. Dane mogą być przekazywane podmiotom, z pomocą których DZP realizuje wskazane cele, w tym podmiotom utrzymującym infrastrukturę IT. Podanie danych jest dobrowolne, a w relacjach umownych stanowi wymóg zawarcia i realizacji umowy. Możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu wobec przetwarzania danych, żądania do nich dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia. Dane przechowywane są do wniesienia sprzeciwu, a w relacjach umownych – przez czas trwania umowy i po jej zakończeniu przez okres wynikający z przepisów o archiwizacji i przedawnieniu roszczeń. Każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pytania dotyczące ochrony prywatności w DZP można kierować do Inspektora Ochrony Danych DZP, Macieja Maciejewskiego, na adres: iod@dzp.pl.
Nowe zasady dotyczące cookies: Domański Zakrzewski Palinka sp.k., jako usługodawca strony www.dzp.pl przechowuje i uzyskuje dostęp do cookies, tj. niewielkich informacji tekstowych, wysyłanych przez serwer WWW i zapisywanych na twardym dysku, lub innym nośniku danych użytkownika, w celu: prawidłowego funkcjonowania strony www.dzp.pl, konfiguracji strony www.dzp.pl, bezpieczeństwa i niezawodności strony www.dzp.pl, monitorowania stanu sesji, wyświetlania reklam, dostosowania wyświetlanych informacji do użytkownika lub analiz, statystyk, badań i audytu wyświetleń strony internetowej.
Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies za pomocą ustawień przeglądarki. Zgodę na przechowywanie lub uzyskiwanie dostępu do cookies przez Domański Zakrzewski Palinka sp.k. na Twoim urządzeniu, wyrażasz za pomocą ustawień zainstalowanej na Twoim urządzeniu przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności i cookies.