Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
01.07.2021
Autorzy:Lokalizacja jest ważna, ale trzeba wziąć pod uwagę, że to, co teraz wydaje się być atrakcyjne, w niedalekiej przyszłości może się zmienić – mówi Sylwia Kuca, adwokat, senior associate w kancelarii DZP.
Według danych firmy Profit System, w Polsce funkcjonuje 83 tys. placówek licencyjnych w ramach ponad 1,3 tys. systemów franczyzowych. Po spowolnieniu spowodowanym przez pandemię rynek franczyzy się ożywia. Widać to m.in. w branży spożywczej.
Nawet w czasie pandemii polscy i zagraniczni operatorzy przyłączali do swoich sieci kolejne sklepy.
Dla przykładu, od początku tego roku firma Żabka otworzyła ponad pół tysiąca sklepów, a ich liczba już przekracza 7 tys.
Z kolei Grupa Eurocash ma 15 990 sklepów franczyzowych. Sieci rosną w siłę zagospodarowując najlepsze lokalizacje dostępne na rynku. Zapewniają wygodę zakupów. Bez dużych operatorów spożywczych trudno by było wyobrazić sobie współczesny rynek detaliczny.
Z pytaniem, czy wobec tego uzasadniona może być teza, że duże sieci franczyzowe dominują w świadomości osób myślących o prowadzeniu sklepu zwróciliśmy się do Sylwii Kucy, adwokat, senior associate w kancelarii DZP.
Czy obecność franczyzowych gigantów na polskim rynku spożywczym nie zakłóca rzeczywistego obrazu rynku dla kogoś, kto zastanawia się nad prowadzeniem sklepu w oparciu o franczyzę?
– Na rynku detalicznym istnieje duża liczba formatów franczyzowych, co sprawia, że nawet największym graczom trudno byłoby zdominować świadomość potencjalnego franczyzobiorcy – mówi w rozmowie z wiadomoscihandlowe.pl Sylwia Kuca.
Dodaje, że franczyza jest wyrazem wolności gospodarczej oraz sposobem na rozwój własnej działalności, m.in. dzięki skorzystaniu z doświadczenia, know how, a także znaku towarowego franczyzodawcy.
– Prowadząc wraz z Pauliną Kumkowską, associate w zespole Life Science DZP oraz Martą Balcerowską, senior associate w zespole Ochrony Konkurencji i Konsumentów DZP szkolenia dla franczyzobiorców różnych sieci franczyzowych, w tym także mniejszych, widzimy, że najważniejsze są warunki współpracy, jakie dana sieć proponuje, a franczyzobiorca ma swobodę w wyborze najbardziej atrakcyjnej dla niego oferty na rynku. Istotne jest również bieżące wsparcie (w tym szkolenia), jakiego franczyzodawca udziela franczyzobiorcy w zakresie przygotowania do prowadzenia działalności w ramach sieci – kontynuuje Sylwia Kuca.
Dalszą część artykułu, w który wykorzystano komentarz Sylwii Kucy, senior associate z Praktyki Prawa Spółek Fuzji i Przejęć dostępna jest na portalu wiadomoscihandlowe.pl
Od 25 maja 2018 r. w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej stosowane jest Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). W związku z tym pragniemy przekazać kilka szczegółów na temat tego, w jaki sposób DZP przetwarza dane osobowe.
Administratorem danych osobowych jest Domański Zakrzewski Palinka Sp.k. („DZP”; adres: Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa). Dane są przetwarzane w celach kontaktowych, w tym do udzielania informacji o zmianach przepisów i praktyk organów, oraz o innych kwestiach, w tym wydarzeniach dotyczących bieżących zagadnień prawnych, gospodarczych i kulturalnych, m.in. poprzez wysyłkę newsletterów DZP. Powyższe jest realizowane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu, czyli zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane mogą być także przetwarzane, gdy jest to niezbędne do zawarcie lub wykonania umowy i wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na DZP, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. c RODO. Dane mogą być przekazywane podmiotom, z pomocą których DZP realizuje wskazane cele, w tym podmiotom utrzymującym infrastrukturę IT. Podanie danych jest dobrowolne, a w relacjach umownych stanowi wymóg zawarcia i realizacji umowy. Możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu wobec przetwarzania danych, żądania do nich dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia. Dane przechowywane są do wniesienia sprzeciwu, a w relacjach umownych – przez czas trwania umowy i po jej zakończeniu przez okres wynikający z przepisów o archiwizacji i przedawnieniu roszczeń. Każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pytania dotyczące ochrony prywatności w DZP można kierować do Inspektora Ochrony Danych DZP, Macieja Maciejewskiego, na adres: iod@dzp.pl.
Nowe zasady dotyczące cookies: Domański Zakrzewski Palinka sp.k., jako usługodawca strony www.dzp.pl przechowuje i uzyskuje dostęp do cookies, tj. niewielkich informacji tekstowych, wysyłanych przez serwer WWW i zapisywanych na twardym dysku, lub innym nośniku danych użytkownika, w celu: prawidłowego funkcjonowania strony www.dzp.pl, konfiguracji strony www.dzp.pl, bezpieczeństwa i niezawodności strony www.dzp.pl, monitorowania stanu sesji, wyświetlania reklam, dostosowania wyświetlanych informacji do użytkownika lub analiz, statystyk, badań i audytu wyświetleń strony internetowej.
Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies za pomocą ustawień przeglądarki. Zgodę na przechowywanie lub uzyskiwanie dostępu do cookies przez Domański Zakrzewski Palinka sp.k. na Twoim urządzeniu, wyrażasz za pomocą ustawień zainstalowanej na Twoim urządzeniu przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności i cookies.