Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
08.12.2022
Autorzy:Ustawa nowelizująca kodeks pracy zawiera dość rozbudowane przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zdalnej. Ponadto w sposób ramowy określa sposób i tryb postępowania w razie wypadku przy pracy „na odległość”.
Można odnieść wrażenie, że panuje ogólne przekonanie, iż ryzyko wypadku przy pracy zdalnej jest niewielkie. Tymczasem Państwowa Inspekcja Pracy raportowała już o zdarzeniach noszących znamiona zarówno ciężkich, jak i śmiertelnych wypadków przy pracy zdalnej. Co więcej, nie jesteśmy w stanie określić rzeczywistej skali tych zdarzeń, ponieważ ustawowy obowiązek pracodawcy informowania inspekcji o wypadkach przy pracy ogranicza się do tych, które noszą znamiona śmiertelnych, ciężkich lub zbiorowych.
Nie wolno również zapomnieć o podstawowym obowiązku pracodawcy w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz związanym z nim aspektem uzupełniającej odpowiedzialności pracodawcy za szkodę poniesioną przez pracownika na skutek wypadku przy pracy. Rozpatrując zagadnienie wypadków przy pracy zdalnej w tak zarysowanej, szerszej perspektywie, okazuje się, że traktowanie kwestii wypadków przy pracy zdalnej „po macoszemu” jest dalece nieuzasadnione.
Dotychczasowe regulacje dotyczące pracy zdalnej zawarte w ustawie z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2021 r., poz. 2095 ze zm.) są bardzo ograniczone – również w zakresie, w jakim nie zawierają unormowań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy podczas pracy zdalnej oraz zasad postępowania w razie wypadków przy tej pracy. Pracodawcy uzupełniają te braki na własną rękę, np. opracowując regulaminy pracy zdalnej, w których określają szczegółowe zasady bhp czy instrukcje postępowania w razie wypadku.
Ustawodawca dostrzegł problem wskazanych luk. Uchwalona w ostatnich dniach przez Sejm ustawa o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw z 1 grudnia 2022 r. (dalej: nowelizacja), przewidująca wprowadzenie pracy zdalnej do kodeksu pracy na stałe, zawiera dość rozbudowane przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, jak również w sposób ramowy określa sposób i tryb postępowania w razie wypadku przy pracy zdalnej. Tym samym już niebawem pracodawcy zyskają określone wytyczne, które usuną część dotychczasowych wątpliwości.
Nowelizacja stanowi również wprost o konieczności określenia przez pracodawcę w przepisanym trybie i formie (np. w regulaminie pracy zdalnej) szczegółowych zasad wykonywania pracy zdalnej. To rozwiązanie wydaje się nie do przecenienia nie tylko z punktu widzenia zapobiegania wypadkom przy pracy zdalnej, ale również kwalifikacji prawnej ewentualnego zdarzenia wypadkowego – tj. czy stanowi ono lub nie wypadek przy pracy. Specyfika pracy zdalnej powoduje bowiem, że granica pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym pracownika zaciera się. Również z tego powodu rekomendowanym, aczkolwiek nieprzewidzianym w nowelizacji rozwiązaniem, byłoby opracowanie przez pracodawcę instrukcji postępowania w razie wypadku przy pracy zdalnej.
(...)
---
Cały artykuł autorstwa Justyny Siemiatyckiej, Associate z Praktyki Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych jest dostępny na stronie dziennika Rzeczpospolita.
Od 25 maja 2018 r. w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej stosowane jest Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). W związku z tym pragniemy przekazać kilka szczegółów na temat tego, w jaki sposób DZP przetwarza dane osobowe.
Administratorem danych osobowych jest Domański Zakrzewski Palinka Sp.k. („DZP”; adres: Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa). Dane są przetwarzane w celach kontaktowych, w tym do udzielania informacji o zmianach przepisów i praktyk organów, oraz o innych kwestiach, w tym wydarzeniach dotyczących bieżących zagadnień prawnych, gospodarczych i kulturalnych, m.in. poprzez wysyłkę newsletterów DZP. Powyższe jest realizowane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu, czyli zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane mogą być także przetwarzane, gdy jest to niezbędne do zawarcie lub wykonania umowy i wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na DZP, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. c RODO. Dane mogą być przekazywane podmiotom, z pomocą których DZP realizuje wskazane cele, w tym podmiotom utrzymującym infrastrukturę IT. Podanie danych jest dobrowolne, a w relacjach umownych stanowi wymóg zawarcia i realizacji umowy. Możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu wobec przetwarzania danych, żądania do nich dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia. Dane przechowywane są do wniesienia sprzeciwu, a w relacjach umownych – przez czas trwania umowy i po jej zakończeniu przez okres wynikający z przepisów o archiwizacji i przedawnieniu roszczeń. Każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pytania dotyczące ochrony prywatności w DZP można kierować do Inspektora Ochrony Danych DZP, Macieja Maciejewskiego, na adres: iod@dzp.pl.
Nowe zasady dotyczące cookies: Domański Zakrzewski Palinka sp.k., jako usługodawca strony www.dzp.pl przechowuje i uzyskuje dostęp do cookies, tj. niewielkich informacji tekstowych, wysyłanych przez serwer WWW i zapisywanych na twardym dysku, lub innym nośniku danych użytkownika, w celu: prawidłowego funkcjonowania strony www.dzp.pl, konfiguracji strony www.dzp.pl, bezpieczeństwa i niezawodności strony www.dzp.pl, monitorowania stanu sesji, wyświetlania reklam, dostosowania wyświetlanych informacji do użytkownika lub analiz, statystyk, badań i audytu wyświetleń strony internetowej.
Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies za pomocą ustawień przeglądarki. Zgodę na przechowywanie lub uzyskiwanie dostępu do cookies przez Domański Zakrzewski Palinka sp.k. na Twoim urządzeniu, wyrażasz za pomocą ustawień zainstalowanej na Twoim urządzeniu przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności i cookies.