Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
22.12.2022
Autorzy:Po prawie trzech latach pandemii, mimo że w Polsce formalnie wciąż obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego, wiele firm wróciło już do pracy stacjonarnej, a inne planują polecić pracownikom powrót do biur w niedalekiej przyszłości. Prowadzi to do ożywionej debaty, w której zdaje się, że pracodawcy i pracownicy stoją na przeciwległych biegunach.
Część pracodawców wciąż jest zwolennikami tradycyjnie rozumianej kontroli kierownictwa nad organizacją pracy pracowników m.in. z obawy, że podczas pracy zdalnej zatrudnieni poświęcają czas i energię na sprawy prywatne, kosztem zaniedbywania obowiązków służbowych.
Z drugiej strony, wymuszona pandemią reorganizacja pracy zmieniła perspektywę wielu pracowników, którym uświadomiła, że biuro może być wszędzie tam, gdzie jest ich laptop i dobre łącze internetowe. Opór części pracowników wobec powrotu do pracy stacjonarnej jest na tyle powszechny, że ich strach przed powrotem do biura otrzymał nawet własną nazwę – FORTO – od skrótu angielskiego zwrotu fear of returning to the office. Ale czy rzeczywiście jest czego się bać, bo praca zdalna jest tak korzystna dla dobrostanu pracowników?
Dobrostan (tzw. wellbeing) to pojęcie wielowymiarowe, wciąż budzące skojarzenia raczej z psychologią lub filozofią niż prawami pracowniczymi. Jednak dobre samopoczucie i inne czynniki kształtujące dobrostan pracownika mają bezpośredni wpływ na jego produktywność i indywidualne zaangażowanie w wykonywanie obowiązków, co przekłada się również na wyniki biznesowe całej organizacji.
W kontekście pracowniczym na dobrostan składają się m.in. takie elementy jak poczucie przynależności pracownika do organizacji, zaufanie do liderów, motywacja, produktywność czy równowaga między życiem zawodowym i prywatnym. Mimo że kwestia dobrostanu w zatrudnieniu koncentruje się na aspektach społecznych i relacyjnych, nie można pominąć również podstawowego czynnika, jakim jest zdrowie pracowników – zarówno fizyczne, jak i psychiczne.
W ujęciu prawnym dbanie o dobrostan pracowników wpisuje się w koncepcję społecznej odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR), a także dążenia do zrównoważonego rozwoju i realizacji strategii ESG (ang. Environmental, Social and Governance). Dla tych kierunków kluczowe jest, by przedsiębiorstwa, prowadząc działalność, uwzględniały interesy społeczne, a także wartość inicjatyw promujących dialog, takich jak włączanie pracowników w podejmowanie decyzji istotnych z punktu widzenia organizacji.
(...)
---
Cały artykuł autorstwa Zuzanny Gaczyńskiej, Associate z Praktyki Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych jest dostępny na stronie dziennika Rzeczpospolita.
Od 25 maja 2018 r. w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej stosowane jest Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). W związku z tym pragniemy przekazać kilka szczegółów na temat tego, w jaki sposób DZP przetwarza dane osobowe.
Administratorem danych osobowych jest Domański Zakrzewski Palinka Sp.k. („DZP”; adres: Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa). Dane są przetwarzane w celach kontaktowych, w tym do udzielania informacji o zmianach przepisów i praktyk organów, oraz o innych kwestiach, w tym wydarzeniach dotyczących bieżących zagadnień prawnych, gospodarczych i kulturalnych, m.in. poprzez wysyłkę newsletterów DZP. Powyższe jest realizowane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu, czyli zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane mogą być także przetwarzane, gdy jest to niezbędne do zawarcie lub wykonania umowy i wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na DZP, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. c RODO. Dane mogą być przekazywane podmiotom, z pomocą których DZP realizuje wskazane cele, w tym podmiotom utrzymującym infrastrukturę IT. Podanie danych jest dobrowolne, a w relacjach umownych stanowi wymóg zawarcia i realizacji umowy. Możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu wobec przetwarzania danych, żądania do nich dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia. Dane przechowywane są do wniesienia sprzeciwu, a w relacjach umownych – przez czas trwania umowy i po jej zakończeniu przez okres wynikający z przepisów o archiwizacji i przedawnieniu roszczeń. Każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pytania dotyczące ochrony prywatności w DZP można kierować do Inspektora Ochrony Danych DZP, Macieja Maciejewskiego, na adres: iod@dzp.pl.
Nowe zasady dotyczące cookies: Domański Zakrzewski Palinka sp.k., jako usługodawca strony www.dzp.pl przechowuje i uzyskuje dostęp do cookies, tj. niewielkich informacji tekstowych, wysyłanych przez serwer WWW i zapisywanych na twardym dysku, lub innym nośniku danych użytkownika, w celu: prawidłowego funkcjonowania strony www.dzp.pl, konfiguracji strony www.dzp.pl, bezpieczeństwa i niezawodności strony www.dzp.pl, monitorowania stanu sesji, wyświetlania reklam, dostosowania wyświetlanych informacji do użytkownika lub analiz, statystyk, badań i audytu wyświetleń strony internetowej.
Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies za pomocą ustawień przeglądarki. Zgodę na przechowywanie lub uzyskiwanie dostępu do cookies przez Domański Zakrzewski Palinka sp.k. na Twoim urządzeniu, wyrażasz za pomocą ustawień zainstalowanej na Twoim urządzeniu przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności i cookies.