Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?

Centrum prasowe DZP.

Zmiana zasad w zakresie reklamy wyrobów medycznych

19.04.2023

Autorzy:
Michał Czarnuch

W programie FMC27News (Gazeta Finansowa) Michał Czarnuch, Partner i Szef Praktyki Life Sciences, rozmawiał z Magdaleną Bojko o tym, jak zmieniły się przepisy dotyczące reklamy wyrobów medycznych.

1 stycznia weszła w życie część przepisów Ustawy o wyrobach medycznych, które znacząco wpłynęły m.in. na zasady odnoszące się do reklamy wyrobów medycznych, systemów i zestawów zabiegowych. Przedsiębiorcy, którzy nie dostosują się do nowych regulacji, będą musieli liczyć się z karami sięgającymi nawet 5 mln zł.

Jakie zmiany wprowadziła ustawa o wyrobach medycznych?

Jak podkreśla Michał Czarnuch najważniejszą zmianą jest samo uregulowanie reklamy wyrobów medycznych, bowiem wcześniej jedyną obowiązującą zasadą było to, że reklama nie może wprowadzać w błąd.

– W tej chwili wprowadzamy szereg specyficznych regulacji dotyczących tego, co można i czego nie można, kto może, a kto nie może oraz jakie będą kary za niespełnienie wymogów – mówi nasz ekspert.

Zdaniem Michała w tym kontekście ważne jest wprowadzenie przepisów mówiących, co jest dozwolone jako reklama podana do publicznej wiadomości. – Po pierwsze, nie można korzystać z wizerunku osób wykonujących zawód medyczny, czyli np. lekarzy lub osób, które się za nich podają. Po drugie, nie możemy kierować reklam do dzieci. Przede wszystkim dlatego, żeby nie namawiały one rodziców do zakupu, ale też dlatego, że w założeniu ustawodawcy nie mają one wystarczającej wiedzy, żeby podjąć właściwą decyzję – dodał.

Nasz ekspert w programie odpowiedział również m.in. na pytania:

  • jakie dodatkowe obowiązki muszą spełnić podmioty prowadzące reklamę i dostawcy usług multimedialnych?
  • w jakich przypadkach będzie można spodziewać się kontroli Ministerstwa Zdrowia i jakie kary będą grozić za niedostosowanie się do przepisów?
  • jakie będą konsekwencje dla influencerów reklamujących wyroby medyczne za potencjalne wprowadzenie w błąd odbiorców?
  • jak nowe przepisy wpływają na obecnie funkcjonujące reklamy i czy przewidziano dla nich okres przejściowy?

Wywiad ukazał się w numerze 19/2023 Gazety Finansowej. Cała rozmowa dostępna jest także na stronie Gazety Finansowej.

Bądź na bieżąco z DZP