Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
Jeżeli hasła zawarte w koncepcji nowego prawa zamówień publicznych uda się przekuć w zapisy ustawowe, to sytuację na rynku powinna się poprawić - uważa Katarzyna Kuźma, radca prawny, partner w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.
Ten długo oczekiwany dokument odnosi się do szeregu zagadnień i nie koncentruje się wyłącznie na kwestiach związanych z procedurą udzielenia zamówień publicznych. Dotyczy również – co oceniam pozytywnie – procesu przygotowania postępowania oraz realizacji umowy.
Za istotne uważam proponowane wprowadzenie dwóch dodatkowych zasad: efektywności oraz współpracy zamawiającego z wykonawcą na etapie realizacji umowy. Oczywiście to na razie hasła, ale jeśli uda się je ująć w przepisy, powinno to korzystnie wpłynąć na rynek. Jedną z fundamentalnych kwestii jest to aby w ramach procedury, a zatem tego czego w dużej mierze dotyczą regulacje zamówień publicznych ustalić, jakie są możliwości realizacji określonych w koncepcji celów z punktu widzenia przepisów unijnych. To nie tylko kwestia dotycząca zastrzeżenia określonych kategorii zamówień dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) czy ograniczenia możliwości ubiegania się o zamówienia wyłącznie dla podmiotów z UE lub nawet jedynie z Polski, ale również ograniczenia w dostępie do rynku towarów spoza UE. Ponadto, zasadna jest weryfikacja orzecznictwa TSUE pod kątem regulacji nowych dyrektyw. Wydaje się, że w tym zakresie istnieje wiele rozbieżności powodujących, że niepotrzebnie ograniczamy konkurencyjność postępowań poprzez eliminację wykonawców lub ich ofert. Przykładem jest które w moim przekonaniu nie jest do końca właściwe interpretowane, szczególnie w świetle nowych dyrektyw. Wpływa to negatywnie na rynek zamówień, w tym też tych poniżej progów. I tego mi brakuje w opracowanej koncepcji.
Jak na tak długo wyczekiwany dokument, niewątpliwie brakuje w nim wskazówek dotyczących zamówień in-house. Będzie to zapewne jedna z bardziej kontrowersyjnych kwestii, a informacja w koncepcji mówi jedynie o tym, że trzeba doprecyzować warunki udzielania tego typu zamówień. Niewątpliwie ciekawymi pomysłami są kwestie dotyczące zmian w procedurach poniżej progów, ich ostateczna ocena będzie jednak uzależniona od szczegółowych rozwiązań przyjętych na etapie projektowania przepisów.
Pozytywnie oceniam propozycje dotyczące kwestii umownie nazywanej „równowagą kontraktową” - począwszy od listy przykładowych klauzul abuzywnych, obowiązkowych klauzul waloryzacyjnych, po możliwość skutecznego wnoszenia środków ochrony prawnej od warunków umownych. Ciekawy jest obowiązek ewaluacji procesu realizacji umowy i wprowadzenia odpowiednich zmian do kolejnych umów. To powinno wpłynąć na efektywność oraz na zwiększenie konkurencyjności postępowań.
Obiecująco wyglądają także propozycje dotyczące zmian w zakresie środków ochrony prawnej. Pochalić należy zmianę statusu Krajowej Izby Odwoławczej i zwiększenie profesjonalizacji m.in. poprzez wspomożenie techniczne Izby, jak i zmiany proceduralne, w tym zwiększenia dostępności przez wprowadzenie jednego sądu właściwego ds. zamówień publicznych. Podsumowując, dokument pokazuje szereg pozytywnych kierunków. Gdyby udało się zawarte w nim postulaty przekuć w zapisy ustawowe to wydaje się, że powinno to poprawić sytuację na rynku.
Źródło: lex.pl, 8.06.2018 r.
Od 25 maja 2018 r. w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej stosowane jest Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). W związku z tym pragniemy przekazać kilka szczegółów na temat tego, w jaki sposób DZP przetwarza dane osobowe.
Administratorem danych osobowych jest Domański Zakrzewski Palinka Sp.k. („DZP”; adres: Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa). Dane są przetwarzane w celach kontaktowych, w tym do udzielania informacji o zmianach przepisów i praktyk organów, oraz o innych kwestiach, w tym wydarzeniach dotyczących bieżących zagadnień prawnych, gospodarczych i kulturalnych, m.in. poprzez wysyłkę newsletterów DZP. Powyższe jest realizowane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu, czyli zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane mogą być także przetwarzane, gdy jest to niezbędne do zawarcie lub wykonania umowy i wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na DZP, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. c RODO. Dane mogą być przekazywane podmiotom, z pomocą których DZP realizuje wskazane cele, w tym podmiotom utrzymującym infrastrukturę IT. Podanie danych jest dobrowolne, a w relacjach umownych stanowi wymóg zawarcia i realizacji umowy. Możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu wobec przetwarzania danych, żądania do nich dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia. Dane przechowywane są do wniesienia sprzeciwu, a w relacjach umownych – przez czas trwania umowy i po jej zakończeniu przez okres wynikający z przepisów o archiwizacji i przedawnieniu roszczeń. Każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pytania dotyczące ochrony prywatności w DZP można kierować do Inspektora Ochrony Danych DZP, Macieja Maciejewskiego, na adres: iod@dzp.pl.
Nowe zasady dotyczące cookies: Domański Zakrzewski Palinka sp.k., jako usługodawca strony www.dzp.pl przechowuje i uzyskuje dostęp do cookies, tj. niewielkich informacji tekstowych, wysyłanych przez serwer WWW i zapisywanych na twardym dysku, lub innym nośniku danych użytkownika, w celu: prawidłowego funkcjonowania strony www.dzp.pl, konfiguracji strony www.dzp.pl, bezpieczeństwa i niezawodności strony www.dzp.pl, monitorowania stanu sesji, wyświetlania reklam, dostosowania wyświetlanych informacji do użytkownika lub analiz, statystyk, badań i audytu wyświetleń strony internetowej.
Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies za pomocą ustawień przeglądarki. Zgodę na przechowywanie lub uzyskiwanie dostępu do cookies przez Domański Zakrzewski Palinka sp.k. na Twoim urządzeniu, wyrażasz za pomocą ustawień zainstalowanej na Twoim urządzeniu przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności i cookies.