17.11.2025
Autorzy:
Praktyki:
Specjalizacje:
Prezydent podpisał ustawę, która ma na celu przyspieszenie inwestycji offshore wind oraz wprowadzenie rozwiązań optymalizujących rozwój OZE, eksperci DZP przygotowali analizę zmian.
Prezydent RP podpisał 4 listopada 2025 r. ustawę o zmianie ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 października 2025 r. Nowelizacja ta ma na celu usprawnienie realizacji inwestycji offshore wind oraz wprowadzenie szeregu rozwiązań optymalizujących rozwój OZE zgodnie z założeniami obniżania emisyjności i zwiększania bezpieczeństwa energetycznego.
Kluczowe zmiany
- Wprowadzenie obszarów przyspieszonego rozwoju OZE (OPRO) o największym potencjale do instalowania OZE
- Nowe rozwiązania w aukcyjnym systemie wsparcia
- Ułatwienia praktyczne dla wytwórców energii odnawialnej
Obszary przyspieszonego rozwoju OZE (OPRO)
- W związku z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2413 z dnia 18 października 2023 r. (dyrektywa RED III), określone zostaną obszary o największym potencjale do instalowania urządzeń OZE. Mapy potencjału będą opracowywane i publikowane przez ministra właściwego ds. klimatu.
- Zgodnie z nowym art. 160f. ustawy OZE na terenie położonym w granicach obszarów uwzględnionych na mapach potencjału OZE, możliwe będzie wyznaczenie obszarów przyspieszonego rozwoju OZE (OPRO). OPRO sporządzane będą w granicach województwa i oddzielnie dla poszczególnych rodzajów OZE.
- Zlokalizowanie inwestycji OZE na terenie OPRO będzie bardzo korzystne z punktu widzenia efektywności realizacji projektu, gdyż co do zasady nie będzie wymagane uzyskanie decyzji środowiskowej oraz przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000.
- Aby zapobiec niekorzystnemu oddziaływaniu instalacji OZE na szczególnie narażone obszary, wprowadzono także mapy wrażliwości przyrody.
Powyższe zmiany zostały zawarte w nowym Rozdziale 7b. ustawy OZE zatytułowanym „Instrumenty wspierające procesy inwestycyjne instalacji odnawialnego źródła energii”.
Zmiany w aukcyjnym systemie wsparcia dla morskich farm wiatrowych
- Warunkowa prekwalifikacja: Dzięki uchwalonym zmianom wytwórca, który nie uzyskał jeszcze decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu, będzie mógł ubiegać się o wydanie wstępnego zaświadczenia o dopuszczeniu do udziału w aukcji. Wstępne zaświadczenie pozostanie ważne przez 12 miesięcy od dnia jego wydania (lecz nie dłużej niż termin ważności przedłożonych dokumentów).
|
Uwaga! |
|
Wstępne zaświadczenie o dopuszczeniu do udziału w aukcji nie uprawnia do udziału w aukcji. Uzyskaną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach należy dostarczyć przed odbyciem się aukcji. Po uzupełnieniu wniosku o otrzymaną decyzję środowiskową Prezes URE w terminie 14 dni dokona ponownej oceny wniosku i wyda zaświadczenie o dopuszczeniu do udziału w aukcji, lub też odmówi jego wydania. |
- Deregulacja w zakresie terminu na weryfikację liczby uczestników aukcji: Uchylono art. 30 ust. 4 ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej
w morskich farmach wiatrowych, wobec czego Prezes URE będzie miał możliwość dopuszczenia uczestników do aukcji tuż przed jej terminem. Do tej pory weryfikacja liczby ważnych zaświadczeń o dopuszczeniu do aukcji oraz wniosków w tym zakresie musiała mieć miejsce na miesiąc przed aukcją. Warto przypomnieć, że aukcji nie rozstrzyga się, jeżeli zostały złożone mniej niż trzy ważne oferty spełniające wymagania określone w ustawie. W nowelizacji zawarto odpowiedź
na tego rodzaju niepożądaną sytuację, wprowadzając nowe rozwiązanie – aukcję interwencyjną. - Aukcja interwencyjna: Na wypadek nierozstrzygnięcia aukcji w 2025 r., nowelizacja wprowadziła możliwość przeprowadzenia aukcji interwencyjnej
w 2026 r. Rozwiązanie to, zgodnie z uzasadnieniem projektu omawianej ustawy, ma za zadanie zapobiec tzw. luce inwestycyjnej i spiętrzeniu projektów przystępujących do aukcji w 2027 r. Do aukcji interwencyjnej co do zasady będą miały zastosowanie przepisy dotyczące aukcji głównych.
Ułatwienia praktyczne dla morskich farm wiatrowych
|
Sprzedaż energii przed uzyskaniem koncesji |
|
Umożliwienie sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w morskiej farmie wiatrowej lub jej części przed uzyskaniem koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w okresie 12 miesięcy od dnia uzyskania dla farmy wiatrowej tymczasowego pozwolenia na użytkowanie (ION). |
|
Mikroprzesunięcia fundamentów |
|
Umożliwienie mikroprzesunięć fundamentów morskiej farmy wiatrowej, a więc zmian rozmieszczenia m.in. morskich turbin wiatrowych o nie więcej niż 50 metrów, co do zasady bez konieczności uzyskiwania nowych zezwoleń i decyzji, a jedynie poprzez pisemne zgłoszenie zmiany do właściwego dyrektora urzędu morskiego. |
|
Wspólne stacje elektroenergetyczne |
|
Umożliwienie wspólnego korzystania ze stacji elektroenergetycznej przez więcej niż jedną morską farmę wiatrową. |
|
Dluższy czas pracy w portach |
|
Możliwość wydłużenia czasu pracy w portach morskich lub bazach serwisowych |
Inne ułatwienia i zmiany systemowe
- Umożliwienie tworzenia spółdzielni energetycznych w gminach miejskich (wcześniej spółdzielnie energetyczne działały tylko w gminach wiejskich
i miejsko-wiejskich); - uelastycznienie warunków funkcjonowania prosumenta lokatorskiego;
- uproszczenie procedury zakupu energii w ramach klastra energii.
Warto dodać, że nowelizacja zmienia definicję morskiej farmy wiatrowej, wprowadza strefy bezpieczeństwa oraz redysponowanie rynkowe dla morskich farm wiatrowych.
Zmieniony został także sposób waloryzacji wsparcia.
Znaczenie nowelizacji
Omawiana ustawa stanowi ważny krok dla rozwoju energetyki wiatrowej w Polsce. Niewątpliwie wprowadzone zmiany przyczyniają się do zwiększenia elastyczności polskich uregulowań dotyczących inwestycji offshore wind. Dodać należy, że dzięki wprowadzeniu obszarów o największym potencjale do instalowania urządzeń OZE, zrealizowane zostaną kolejne kamienie milowe w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Pełną treść alertu można pobrać również w formie pliku PDF.