03.01.2017
Autorzy:
Praktyki:
Specjalizacje:
01.01.2017 w życie weszły przepisy dotyczące Systemu Obsługi List Refundacyjnych, czyli systemu, w którym przetwarzane są dane niezbędne do wydania decyzji o objęciu refundacją.
W dniu 1 stycznia 2017 r. w życie weszły przepisy dotyczące Systemu Obsługi List Refundacyjnych („SOLR”). Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o systemie informacji w ochronie zdrowia, SOLR jest systemem teleinformatycznym, w którym przetwarzane są dane niezbędne do wydania decyzji o objęciu refundacją.
Za pośrednictwem SOLR składane są wnioski refundacyjne oraz załączniki, a także przekazywane pisma Ministra Zdrowia oraz wnioskodawców. SOLR ma umożliwić także przeprowadzanie symulacji w zakresie kształtowania grup limitowych oraz generowania wykazów refundacyjnych.
Do 31 grudnia 2017 r. wnioskodawcy będą mogli składać wnioski zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej za pośrednictwem SOLR. Natomiast od 1 stycznia 2018 r. procedura refundacyjna będzie prowadzona wyłącznie elektronicznie.
Jednocześnie w przypadku braku dostępu do SOLR wynikającego z awarii systemu lub działania siły wyższej możliwe jest złożenie wniosków w postaci papierowej.
Założenie konta w Systemie Obsługi List Refundacyjnych
W celu założenia konta należy złożyć wniosek w postaci papierowej i elektronicznej do Ministra Zdrowia zgodnie ze wzorem znajdującym się na stronie Resortu Zdrowia wraz z załącznikami oraz uiścić opłatę w wysokości 500 zł na numer konta bankowego Ministerstwa Zdrowia: 69 1010 1010 0013 1322 3100 0000 (tytuł przelewu powinien zawierać nazwę wnioskodawcy oraz dopisek: opłata za założenie konta SOLR).
Przed złożeniem wniosku o założenie konta w SOLR należy:
- uzyskać profil zaufany ePUAP lub kwalifikowany podpis elektroniczny (w celu uwierzytelnienia wniosku w postaci elektronicznej, a następnie innych dokumentów w toku postępowania);
- założyć konto w Systemie Administracji P2 dla osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w sprawie tego wniosku – dla tej osoby zostanie założone konto administracyjne wnioskodawcy w SOLR, a konto w Systemie Administracji P2 jest konieczne do poprawnego uwierzytelnienia użytkownika w SOLR.
Po rozpatrzeniu wniosku o założenie konta w SOLR Resort Zdrowia zakłada wnioskodawcy konto (login i hasło), które służy do administrowania udostępnioną wnioskodawcy częścią SOLR. Zostaną one przesłane w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej.
Funkcjonalność Systemy Obsługi List Refundacyjnych
SOLR służy do składania wniosków refundacyjnych wraz z załącznikami w postaci elektronicznej oraz do komunikacji między wnioskodawcą a Ministrem Zdrowia. Za pośrednictwem SOLR Minister Zdrowia przekazuje dokumenty organom biorącym udział w postępowaniu refundacyjnym: Prezesowi AOTMiT oraz Komisji Ekonomicznej. Również uchwała Komisji podejmowana będzie w drodze głosowania elektronicznego za pomocą SOLR.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie minimalnej funkcjonalności Systemu Obsługi List Refundacyjnych, które wchodzi w życie w dniu dzisiejszym, tj. 3 stycznia 2017 r., SOLR powinien zapewniać następujące usługi:
- złożenie, przyjęcie, zapisanie i przechowywanie przesłanych wniosków refundacyjnych wraz z ewentualnymi załącznikami oraz potwierdzenie ich odbioru;
- walidację wypełnienia pól w formularzu wniosku oraz listy wymaganych załączników;
- możliwość uzupełnienia wniosku po wezwaniu do uzupełnienia braków formalnych;
- elektroniczną realizację przez Resort Zdrowia postępowań refundacyjnych, w tym:
- przetwarzanie niezbędnych danych,
- wspieranie dokonywanej oceny formalnoprawnej i merytorycznej wniosków,
- generowanie protokołów z negocjacji,
- generowanie uchwał Komisji Ekonomicznej,
- generowanie decyzji administracyjnych;
- zapewnienie AOTMiT możliwości elektronicznej realizacji zadań obejmujących przygotowanie:
- analizy weryfikacyjnej AOTMiT,
- stanowiska Rady Przejrzystości,
- rekomendacji Prezesa AOTMiT;
- przeprowadzanie symulacji w zakresie kształtowania grup limitowych;
- generowanie z przetwarzanych danych wykazów refundowanych produktów;
- monitorowanie przez wnioskodawcę oraz Ministra Zdrowia realizacji postępowań refundacyjnych.
Obowiązek składania odrębnych wniosków
Oprócz wskazanych powyżej zmian związanych z wprowadzeniem SOLR zmieniły się również wymogi dotyczące składania wniosków refundacyjnych. Obecnie, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 24 ust. 3 ustawy o refundacji, w przypadku różnych kategorii dostępności i poziomu odpłatności konieczne będzie składanie odrębnych wniosków. Dotychczas obowiązek ten dotyczył jedynie różnych dawek i wielkości opakowania.
Pełną treść alertu znajdą Państwo w załączonym PDF.