02.03.2023
Autorzy:
Praktyki:
Specjalizacje:
O obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy względem pracujących zdalnie pisze Justyna Siemiatycka, Associate z Praktyki Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, w artykule dla Rzeczpospolitej.
Pracodawca uzgodnił z pracownikiem zatrudnionym na stanowisku administracyjno-biurowym, że będzie on wykonywał pracę zdalnie w swoim miejscu zamieszkania. W jaki sposób pracodawca powinien wywiązać się z obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wobec tej osoby?
Pracodawcy uzyskali w końcu konkretne wytyczne dotyczące należytego wywiązania się z obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy względem pracujących zdalnie.
Nowelizacja kodeksu pracy, która wejdzie w życie 7 kwietnia 2023 r. (dalej: nowelizacja) zawiera dość rozbudowane przepisy z zakresu „BHP pracy zdalnej”. Ich prawidłowa i rzetelna implementacja umożliwi przedsiębiorcom ograniczenie ryzyk związanych z uzupełniającymi roszczeniami odszkodowawczymi pracowników z tytułu wypadków przy pracy zdalnej. Przede wszystkim jednak wpłynie na ograniczenie liczby samych wypadków.
Obowiązki pracodawcy
Zasadniczo, pracodawca zobowiązany będzie do realizowania obowiązków w dziedzinie BHP pracy zdalnej na zasadach ogólnych określonych w kodeksie pracy. Ze względu jednak na szczególny charakter tej pracy – z określonymi modyfikacjami. Nie sposób bowiem wyobrazić sobie, aby pracodawca mógł ingerować w przestrzeń domową pracownika, która nie jest terenem zakładu pracy.
Tym samym, pracodawca zwolniony będzie w szczególności z obowiązku:
- organizowania stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami BHP,
- dbania o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego,
- zapewnienia odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych.
Zgodnie z nowelizacją to pracownik, a nie pracodawca, będzie więc organizował stanowisko pracy zdalnej, z uwzględnieniem wymagań ergonomii.
Obowiązkiem pracodawcy będzie z kolei zapewnienie pracownikowi materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej (komputer, drukarka, skaner, telefon, itp.) oraz ich instalacji, serwisu i konserwacji, lub pokrycie niezbędnych kosztów z tym związanych.
(...)
----
Cały artykuł Justyny Siemiatyckiej, Associate z Praktyki Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych dostępny jest w serwisie Rzeczpospolitej.