Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
22.03.2018
Autorzy:Na ile przyjęta przez Sejm ustawa wpłynie na dalszy rozwój nowoczesnego i ekologicznego transportu oraz wykorzystanie paliw alternatywnych? - zastanawiają się eksperci Michał Wojciechowski oraz Tomasz Zielenkiewicz.
Sejm 11 stycznia 2018 r. przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Czy przyjęte rozwiązania prawne (same w sobie) będą wystarczające dla osiągnięcia celu, jaki przyświeca powołanej ustawie?
Elektromobilność czy - nawet szerzej - wykorzystanie paliw alternatywnych budzi żywe zainteresowanie od dłuższego już czasu. Wcale nie chodzi przy tym o to, że pierwsze pojazdy elektryczne budowano już w XIX wieku. Na długo bowiem przed uchwaleniem ustawy o elektromobil-ności można było zaobserwować liczne przykłady rosnącego zainteresowania elektromobilnością ze strony rynku. W tym kontekście rozwijano technologię paliw alternatywnych (np. autobusów elektrycznych), ale także kupowano pojazdy napędzane paliwami innymi niż tradycyjne, jak i niezbędną do ich obsługi infrastrukturę (np. ładowarki dla pojazdów elektrycznych). Powstawały też (zresztą nadal powstają) liczne startu-py (chociaż części z nich nie należy zapewne już dłużej określać mianem startupów), a także wartościowe inicjatywy na styku nauki i biznesu czy też typowo branżowe, np. dobre praktyki opracowane Pierwszy krok w elektromobilność przez Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej.
Mówiąc najkrócej, pewne procesy rynkowe zachodziły i zachodzą dalej. Na ile natomiast przyjęta przez Sejm ustawa wpłynie na dalszy rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych? Na ile pewne trendy wzmocni i czy pewne trendy może ona osłabić? Oczywiście jest zbyt wcześnie, by jednoznacznie to ocenić. Niewątpliwie jednak przyjęta ustawa stanowi pierwszą tak kompleksową regulację w tym obszarze przyjętą w Polsce. Jest ona jednocześnie narzędziem implementacji dyrektywy 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Ustawa ta określa zasady rozwoju i funkcjonowania infrastruktury elektromobilnej, a także przewiduje bardzo rozbudowaną listę obowiązków, które zostały nałożone na podmioty publiczne. Szereg wymogów zawiera jednak określone wyłączenia, wiąże się z przepisami przejściowymi lub wymaga przyjęcia odpowiednich aktów wykonawczych.
Przykładem powyższego są chociażby nałożone na podmioty publiczne wymogi w zakresie rozbudowy infrastruktury elektromobilnej (w ustawie określanej mianem „infrastruktury paliw alterna- tywnych"). Chodzi w tym przypadku o tzw. stacje szybkiego i wolnego ładowania pojazdów elektrycznych.
Inny przykład to wymóg, który wiąże się z pewnego rodzaju reorganizacją flot użytkowanych przez organy administracji, jak również wykonywania (lub zlecania wykonywania) zadań publicznych z wykorzystaniem odpowiedniej floty (autobusy zero-emisyjne w przypadku komunikacji miejskiej, pojazdy napędzane gazem ziemnym i elektryczne w przypadku innych zadań publicznych). W praktyce ciekawy okazać się może w tym zakresie (nie tylko z punktu widzenia finansowego/ekonomicznego, ale i prawnego) obowiązek sporządzania analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemi-syjnych w komunikacji miejskiej - którego efektem może być brak konieczności osiągnięcia wynikającego z ustawy poziomu udziału takich pojazdów. Szerokim echem odbiły się także regulacje wprowadzające możliwość (ale nie obowiązek) tworzenia tzw. stref czystego transportu. Oprócz sektora publicznego przyjęta ustawa będzie miała także wpływ na sytuację konkretnych przedsiębiorców (przy czym czas pokaże, jaki dokładnie wpływ to będzie).
Po pierwsze, będą nimi np. przedsiębiorcy oferujący na rynku elementy infrastruktury elektromobilnej, jak również producenci autobusów zero-emisyjnych czy pojazdów napędzanych gazem ziemnym wykorzystywanych do realizacji zadań publicznych.
Po drugie, wspomniane powyżej obowiązki w zakresie komunikacji miejskiej wiązać* się oczywiście będą z sytuacją operatorów tego transportu (jak i kształtem ich planów inwestycyjnych). Na mocy ustawy jednostki samorządu terytorialnego (których liczba mieszkańców przekracza 50 000) będą mogły zlecać świadczenie usługi komunikacji miejskiej wyłącznie podmiotom, których udział autobusów zeroemisyjnych w użytkowanej flocie pojazdów na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego będzie wynosiły (docelowo w 2028 r.) minimum 30 proc. (przy czym jak już zaznaczono, nie zawsze wymóg ten będzie konieczny do spełnienia - w zależności od prowadzonych analiz).
Źródło: Rzeczpospolita, 22.03.2018.
Od 25 maja 2018 r. w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej stosowane jest Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). W związku z tym pragniemy przekazać kilka szczegółów na temat tego, w jaki sposób DZP przetwarza dane osobowe.
Administratorem danych osobowych jest Domański Zakrzewski Palinka Sp.k. („DZP”; adres: Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa). Dane są przetwarzane w celach kontaktowych, w tym do udzielania informacji o zmianach przepisów i praktyk organów, oraz o innych kwestiach, w tym wydarzeniach dotyczących bieżących zagadnień prawnych, gospodarczych i kulturalnych, m.in. poprzez wysyłkę newsletterów DZP. Powyższe jest realizowane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu, czyli zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane mogą być także przetwarzane, gdy jest to niezbędne do zawarcie lub wykonania umowy i wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na DZP, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. c RODO. Dane mogą być przekazywane podmiotom, z pomocą których DZP realizuje wskazane cele, w tym podmiotom utrzymującym infrastrukturę IT. Podanie danych jest dobrowolne, a w relacjach umownych stanowi wymóg zawarcia i realizacji umowy. Możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu wobec przetwarzania danych, żądania do nich dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia. Dane przechowywane są do wniesienia sprzeciwu, a w relacjach umownych – przez czas trwania umowy i po jej zakończeniu przez okres wynikający z przepisów o archiwizacji i przedawnieniu roszczeń. Każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pytania dotyczące ochrony prywatności w DZP można kierować do Inspektora Ochrony Danych DZP, Macieja Maciejewskiego, na adres: iod@dzp.pl.
Nowe zasady dotyczące cookies: Domański Zakrzewski Palinka sp.k., jako usługodawca strony www.dzp.pl przechowuje i uzyskuje dostęp do cookies, tj. niewielkich informacji tekstowych, wysyłanych przez serwer WWW i zapisywanych na twardym dysku, lub innym nośniku danych użytkownika, w celu: prawidłowego funkcjonowania strony www.dzp.pl, konfiguracji strony www.dzp.pl, bezpieczeństwa i niezawodności strony www.dzp.pl, monitorowania stanu sesji, wyświetlania reklam, dostosowania wyświetlanych informacji do użytkownika lub analiz, statystyk, badań i audytu wyświetleń strony internetowej.
Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies za pomocą ustawień przeglądarki. Zgodę na przechowywanie lub uzyskiwanie dostępu do cookies przez Domański Zakrzewski Palinka sp.k. na Twoim urządzeniu, wyrażasz za pomocą ustawień zainstalowanej na Twoim urządzeniu przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności i cookies.