29.05.2025
Autorzy:
Praktyki:
Specjalizacje:
Eksperci DZP, we współpracy z inicjatywą SprawdzaMY, zidentyfikowali 100 przykładów nadregulacji przy wdrażaniu prawa UE do polskiego porządku prawnego.
Eksperci z Praktyki Doradztwa Regulacyjnego, Legislacji i Compliance opracowali raport „Gold-plating i nadregulacja przy implementacji prawa UE do polskiego porządku prawnego”. Raport powstał we współpracy z inicjatywą SprawdzaMY oraz Fundacją Wsparcia Przedsiębiorczości. W jego przygotowanie zaangażowani byli dr Anna Hlebicka-Józefowicz, Partner, Gniewomir Wycichowski-Kuchta, Senior Associate, Aleksandra Liniewicz, Associate, oraz Marcin Kuna, Paralegal.
Celem raportu było zebranie 100 przykładów gold-platingu w polskim porządku prawnym. Chodzi o regulacje, w których polski ustawodawca przyjął szerszy zakres lub bardziej restrykcyjne rozwiązania niż przewidziane w prawie unijnym albo rozwiązania dalej idące niż to niezbędne dla implementacji prawa UE.
Nadmiarowa implementacja prawa Unii może zwiększać koszty prowadzenia działalności gospodarczej i generować niepotrzebne obciążenia regulacyjne dla przedsiębiorców, osłabiając ich pozycję konkurencyjną, a przez to zakłócać równowagę w skali wspólnego rynku. Nadmierne ograniczenia i zwiększone koszty działalności to też mniejsza atrakcyjność inwestycyjna polskiego rynku.
Jak jednak zwracają eksperci DZP, konsekwencje „nadregulacji” nie zawsze są tak jednoznaczne. Dlatego przy wdrażaniu prawa UE kluczowa jest rzetelna diagnoza punktu wyjścia, analiza możliwych rozwiązań i wybór tego, które – realizując cel implementowanej regulacji – wiąże się z najkorzystniejszym bilansem skutków społeczno-gospodarczych.
– Gold-plating to złożone zjawisko, o czym świadczy zróżnicowanie przykładów zebranych w Raporcie. Przykłady te różnią się zakresem, skalą odejścia od „wzorca unijnego”, a także bilansem ich skutków i jakością uzasadnienia. Każdy z zebranych przykładów trzeba oceniać osobno – przez pryzmat celu jego wprowadzenia i przebiegu procesu, w jakim był uchwalany, a także jakości argumentów podawanych na uzasadnienie dla wykroczenia poza unijne minimum. Nadregulację, która nie ma dobrego uzasadnienia, a blokuje rozwój biznesu, trzeba usunąć z systemu prawa. Doraźne interwencje – choć potrzebne – to jednak za mało. Potrzeba też odpowiednich systemowych i proceduralnych gwarancji, które pozwolą na skuteczną identyfikację i eliminowanie nadmiarowych przepisów – najlepiej na etapie projektu, zanim staną się prawem – podkreśla dr Anna Hlebicka-Józefowicz, Partner, Szef Praktyki Doradztwa Regulacyjnego, Legislacji i Compliance.
Przykłady zebrane w Raporcie dotyczą zarówno obowiązujących już przepisów, jak i przepisów, które są jeszcze w fazie projektowania. Niektóre z nich zostały określone jako „quick wins” – czyli regulacje, które można by wyeliminować z systemu prawa przez prosty, punktowy zabieg legislacyjny, niewymagający szerokich zmian prawnych, a których zmiana mogłaby przynieść szybkie i odczuwalne korzyści dla przedsiębiorców.
Inicjatywa SprawdzaMY to ogólnopolski projekt ekspertów wspierający deregulację prawa i eliminowanie zbędnych obciążeń legislacyjnych. Działa pod auspicjami Pełnomocnika ds. Deregulacji Rafała Brzoski i koncentruje się na realnych ułatwieniach dla przedsiębiorców oraz poprawie jakości stanowionego prawa w Polsce.
Więcej informacji o Inicjatywie SprawdzaMY.