Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
22.01.2020
Autorzy:Na początku drugiej części komentarza do ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2010; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 2020; dalej: u.c.p.g.), po zmianach wprowadzonych nowelizacją z 19 lipca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1579), omówimy przepisy zawarte w końcowej części ust. 2 art. 3.
Dotyczą one obowiązków gmin w zakresie zapobiegania zanieczyszczaniu ulic, placów i terenów otwartych oraz utrzymania czystości na przystankach komunikacyjnych. Przyjrzymy się też istotnym dla JST regulacjom związanym z utrzymaniem zwierząt domowych, postępowaniem z bezdomnymi psami czy kotami (i nie tylko) oraz znakowaniem stref występowania chorób zakaźnych zwierząt. W dalszej kolejności przejdziemy do art. 4 ustawy, który określa tryb i treść przyjmowanego przez rady gmin regulaminu utrzymania czystości i porządku. Warto pamiętać, że regulamin jest aktem prawa miejscowego stanowionym na podstawie upoważnienia innej ustawy (ustawy o odpadach) i jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa na obszarze całej gminy w rozumieniu art. 87 Konstytucji RP. Przywołamy bogate orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie, bo wyznacza ono dość sztywne ramy, w jakich mogą się poruszać rady, opracowując, a następnie przyjmując regulaminy.
W końcówce tej części komentarza zaczniemy komentowanie rozdziału 3 ustawy, który poświęcony jest obowiązkom właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi Warto zwrócić uwagę, że praktycznie cała koncepcja utrzymania czystości i porządku w gminie jest skonstruowana jako zbiór poszczególnych obowiązków, których adresatem są określone podmioty - przede wszystkim gmina i właściciele nieruchomości. Z punktu widzenia prawidłowości realizacji obowiązku utrzymania czystości i porządku kluczowe jest zatem odtworzenie podziału zadań pomiędzy tymi podmiotami. W odniesieniu do gmin katalog koniecznych czynności został przez ustawodawcę sformułowany w art. 3 ustawy, zaś obowiązki właścicieli nieruchomości zgrupowano głównie w jednym przepisie, tj. w art. 5 ustawy, któremu towarzyszą dodatkowe, uzupełniające regulacje.
Kolejna część komentarza ukaże się 19 lutego 2020 r.
Dalszą część artykułu znajdą Państwo na stronie Dziennika Gazeta Prawna https://serwisy.gazetaprawna.pl/samorzad/artykuly/1449808,ustawa-o-utrzymaniu-czystosci-i-porzadku-w-gminach-komentarz-cz-2.html
Pierwsza część komentarza dostępna jest pod poniższym linkiem https://www.dzp.pl/publikacje/1049-ustawa-za-13-wrzesnia-1996-r-o-ucpg-cz-1
Od 25 maja 2018 r. w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej stosowane jest Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). W związku z tym pragniemy przekazać kilka szczegółów na temat tego, w jaki sposób DZP przetwarza dane osobowe.
Administratorem danych osobowych jest Domański Zakrzewski Palinka Sp.k. („DZP”; adres: Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa). Dane są przetwarzane w celach kontaktowych, w tym do udzielania informacji o zmianach przepisów i praktyk organów, oraz o innych kwestiach, w tym wydarzeniach dotyczących bieżących zagadnień prawnych, gospodarczych i kulturalnych, m.in. poprzez wysyłkę newsletterów DZP. Powyższe jest realizowane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu, czyli zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane mogą być także przetwarzane, gdy jest to niezbędne do zawarcie lub wykonania umowy i wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na DZP, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. c RODO. Dane mogą być przekazywane podmiotom, z pomocą których DZP realizuje wskazane cele, w tym podmiotom utrzymującym infrastrukturę IT. Podanie danych jest dobrowolne, a w relacjach umownych stanowi wymóg zawarcia i realizacji umowy. Możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu wobec przetwarzania danych, żądania do nich dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia. Dane przechowywane są do wniesienia sprzeciwu, a w relacjach umownych – przez czas trwania umowy i po jej zakończeniu przez okres wynikający z przepisów o archiwizacji i przedawnieniu roszczeń. Każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pytania dotyczące ochrony prywatności w DZP można kierować do Inspektora Ochrony Danych DZP, Macieja Maciejewskiego, na adres: iod@dzp.pl.
Nowe zasady dotyczące cookies: Domański Zakrzewski Palinka sp.k., jako usługodawca strony www.dzp.pl przechowuje i uzyskuje dostęp do cookies, tj. niewielkich informacji tekstowych, wysyłanych przez serwer WWW i zapisywanych na twardym dysku, lub innym nośniku danych użytkownika, w celu: prawidłowego funkcjonowania strony www.dzp.pl, konfiguracji strony www.dzp.pl, bezpieczeństwa i niezawodności strony www.dzp.pl, monitorowania stanu sesji, wyświetlania reklam, dostosowania wyświetlanych informacji do użytkownika lub analiz, statystyk, badań i audytu wyświetleń strony internetowej.
Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies za pomocą ustawień przeglądarki. Zgodę na przechowywanie lub uzyskiwanie dostępu do cookies przez Domański Zakrzewski Palinka sp.k. na Twoim urządzeniu, wyrażasz za pomocą ustawień zainstalowanej na Twoim urządzeniu przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności i cookies.