24.01.2017

Autorzy:

Specjalizacje:

Rozmowa z dr. Tomaszem Zalasińskim, który prowadził przed Trybunałem Konstytucyjnym w imieniu związku pracodawców Transport i Logistyka Polska sprawę niekonstytucyjności ryczałtów.

Rozmowa z dr. Tomaszem Zalasińskim, Counselem w DZP, który prowadził przed Trybunałem Konstytucyjnym w imieniu związku pracodawców Transport i Logistyka Polska sprawę niekonstytucyjności ryczałtów.

Czy sprawa ryczałtów jakiej podjął się Pan prowadzić w imieniu TLP była w jakiejś mierze specyficzna dla Pana?

W mojej ocenie sprawa była bardzo trudna, choć z punktu widzenia konstytucyjnego i legislacyjnego mieliśmy mocne argumenty. Złożoność sprawy polegała przede wszystkim na tym, że w pewnym stopniu polemizowaliśmy przed Trybunałem Konstytucyjnym z uchwałą Sądu Najwyższego (II PZP 1/2014), w której skład siedmiu sędziów SN określił sposób rozumienia przepisów zaskarżonych przez związek pracodawców Transport i Logistyka Polska. W naszej ocenie interpretacja ta prowadziła do niezgodności tych przepisów z Konstytucją RP. Błąd w tym przypadku – jak stwierdził Trybunał Konstytucyjny – leży jednak po stronie ustawodawcy, który w ustawie o czasie pracy kierowców (art. 21a) odesłał – wbrew zasadom prawidłowej legislacji – do przepisów, które były nieadekwatne dla regulacji ryczałtu za noclegi kierowców.

Pełna treść artykułu jest dostępna w załączonym PDF.

Źródło: Transport Manager, 24 stycznia 2017

Pobierz pełną treść