Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
15.10.2012
Autorzy:Marcin Kuliński: Kierownik jednostki musi zapewnić, aby komisje spisowe były powołane w odpowiedni sposób i w stosownym czasie. Ważny jest też dobór ich członków
Podmioty już teraz mogą przeprowadzać niektóre czynności inwentaryzacyjne. Kto powinien zadbać o prawidłowe wykonanie tych czynności?
Zasadą jest, że za inwentaryzację odpowiada kierownik jednostki, w przypadku spółki kapitałowej – zarząd, ponieważ ponosi on odpowiedzialność za prawidłowość i rzetelność całości rachunkowości spółki. Odpowiedzialność ta obciąża zarząd spółki niezależnie od faktu, że jego członkowie nie zajmują się inwentaryzacją osobiście. Z punktu widzenia spółki czy jej wspólników fakt ten nie ma większego znaczenia i nie wpływa na odpowiedzialność jako taką.
Jak to jest w praktyce?
W większych przedsiębiorstwach często kilku członków zarządu dzieli między sobą poszczególne obszary działalności spółki. Skutkiem takiego podziału jest ustalenie, że faktyczna odpowiedzialność za ewentualne błędy, czy nieprawidłowości przy inwentaryzacji, czy szkody dla spółki nimi wywołane, może być egzekwowana od osoby zajmującej się sprawami księgowymi w zarządzie, a nie pozostałych członków zarządu – o ile nie przyczynili się do popełnienia tych błędów. W tym sensie można mówić o przeniesieniu odpowiedzialności za inwentaryzację między członkami zarządu.
Jednak inwentaryzację przeprowadzają inne osoby. Czy to ma znaczenie?
To, że inwentaryzację przeprowadza komisja inwentaryzacyjna, nie wpływa na zmianę zakresu odpowiedzialności kierownika jednostki za te czynności. Komisja nie jest organem spółki, a jedynie wewnętrzną jednostką organizacyjną i to niedziałającą stale. Jej członkowie wprawdzie ponoszą odpowiedzialność za prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji, lecz ma ona charakter wewnętrzny – odpowiadają wobec spółki reprezentowanej przez zarząd.
W zależności od stosunku prawnego łączącego członka komisji ze spółką może ona przybierać charakter odpowiedzialności organizacyjnej, służbowej czy pracowniczej.
A na czym polega ta odpowiedzialność w przypadku członków zarządu?
Odnosi się ona zarówno do prawidłowości przeprowadzenia samej inwentaryzacji w sensie metodologicznym – przeprowadzenie zgodnie z obowiązującymi zasadami – jak i proceduralnym. Zatem zarząd spółki ponosi odpowiedzialność za powołanie komisji na czas, zapewnienie kontaktu z audytorem, zadbanie o to, by komisja składała się z osób kompetentnych i doświadczonych w tego rodzaju procedurach, dopilnowanie, by w skład komisji inwentaryzacyjnej nie wchodziły osoby materialnie odpowiedzialne za powierzone mienie w rozumieniu przepisów prawa pracy, by do prac komisji dopuszczony został w odpowiednim zakresie biegły rewident. Natomiast trudno mówić o odpowiedzialności za wynik inwentaryzacji, ponieważ jej celem jest odnotowanie rzeczywistej ilości dóbr inwentaryzowanych, a nie osiągnięcie z góry założonych wielkości czy wartości. Jeżeli natomiast zostaną ujawnione rozbieżności między stanem wykazanym a stanem wynikającym z ksiąg, należy je odpowiednio wyjaśnić i rozliczyć – za to także odpowiada kierownik jednostki i komisja inwentaryzacyjna.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 15 października 2012
Całość artykułu dostępna w załączonym pliku PDF
Od 25 maja 2018 r. w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej stosowane jest Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). W związku z tym pragniemy przekazać kilka szczegółów na temat tego, w jaki sposób DZP przetwarza dane osobowe.
Administratorem danych osobowych jest Domański Zakrzewski Palinka Sp.k. („DZP”; adres: Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa). Dane są przetwarzane w celach kontaktowych, w tym do udzielania informacji o zmianach przepisów i praktyk organów, oraz o innych kwestiach, w tym wydarzeniach dotyczących bieżących zagadnień prawnych, gospodarczych i kulturalnych, m.in. poprzez wysyłkę newsletterów DZP. Powyższe jest realizowane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu, czyli zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane mogą być także przetwarzane, gdy jest to niezbędne do zawarcie lub wykonania umowy i wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na DZP, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. c RODO. Dane mogą być przekazywane podmiotom, z pomocą których DZP realizuje wskazane cele, w tym podmiotom utrzymującym infrastrukturę IT. Podanie danych jest dobrowolne, a w relacjach umownych stanowi wymóg zawarcia i realizacji umowy. Możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu wobec przetwarzania danych, żądania do nich dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia. Dane przechowywane są do wniesienia sprzeciwu, a w relacjach umownych – przez czas trwania umowy i po jej zakończeniu przez okres wynikający z przepisów o archiwizacji i przedawnieniu roszczeń. Każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pytania dotyczące ochrony prywatności w DZP można kierować do Inspektora Ochrony Danych DZP, Macieja Maciejewskiego, na adres: iod@dzp.pl.
Nowe zasady dotyczące cookies: Domański Zakrzewski Palinka sp.k., jako usługodawca strony www.dzp.pl przechowuje i uzyskuje dostęp do cookies, tj. niewielkich informacji tekstowych, wysyłanych przez serwer WWW i zapisywanych na twardym dysku, lub innym nośniku danych użytkownika, w celu: prawidłowego funkcjonowania strony www.dzp.pl, konfiguracji strony www.dzp.pl, bezpieczeństwa i niezawodności strony www.dzp.pl, monitorowania stanu sesji, wyświetlania reklam, dostosowania wyświetlanych informacji do użytkownika lub analiz, statystyk, badań i audytu wyświetleń strony internetowej.
Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies za pomocą ustawień przeglądarki. Zgodę na przechowywanie lub uzyskiwanie dostępu do cookies przez Domański Zakrzewski Palinka sp.k. na Twoim urządzeniu, wyrażasz za pomocą ustawień zainstalowanej na Twoim urządzeniu przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności i cookies.