17.09.2018
Autorzy:
Praktyki:
Pracownicze plany kapitałowe będą nowym, obowiązkowym z punktu widzenia pracodawców, a dobrowolnym dla uczestników PPK, dodatkowym systemem zabezpieczenia na starość.
Pracownicze plany kapitałowe - nowy system oszczędzania na emeryturę
W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (PPK). Spodziewamy się szybkiego uchwalenia ustawy. Jej wejście w życie planowane jest na 1 stycznia 2019 roku.
Pracownicze plany kapitałowe (PPK) będą nowym, obowiązkowym z punktu widzenia pracodawców, a dobrowolnym dla uczestników PPK (tj. m.in. dla pracowników, osób na umowach cywilnoprawnych i członków rad nadzorczych), dodatkowym systemem zabezpieczenia na starość.
Finansować go będą pracodawcy, uczestnicy PPK i budżet państwa. Środki gromadzone w ramach PPK będą przeznaczone do wypłaty, co do zasady, po osiągnięciu 60-ego roku życia. PPK nie muszą tworzyć firmy, które w dacie wejścia w życie ustawy o PPK prowadzić będą pracownicze programy emerytalne (PPE).
Środki w ramach PPK mają być zarządzane przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych, powszechne i pracownicze towarzystwa emerytalne albo zakłady ubezpieczeń na życie.
Jakie kroki trzeba należy podjąc by spełnić wymogi prawne związane z PPK
Aby podjąć właściwe decyzje i spełnić wymogi prawne związane z PPK warto:
- zaplanować proces wdrożenia PPK w Twojej firmie,
- przygotować komunikację procesu wewnątrz firmy, zarówno wobec kierownictwa, jak i pracowników,
- wybrać instytucję finansową dla PPK, odpowiadającą indywidualnym potrzebom firmy,
- podjąć negocjacje z instytucją finansową,
- podjąć negocjacje ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami załogi,
- umieścić PPK w kontekście polityki HR, w tym jako narzędzia w polityce wynagrodzeń,
- zaprojektować dokumentację PPK,
- odbyć szkolenie w zakresie zarządzania PPK, jak również zaproponować szkolenia dla kadry zarządzającej, działów HR i uczestników PPK,
- ustalić kwestie dotyczące PPK z zakresu, np. przetwarzania danych osobowych
uczestników PPK, zmiany pracy, czy kwestii spadkowych.
Jakie koszty związane będą z PPK?
Projekt ustawy przewiduje, że podmioty zatrudniające i uczestnicy PPK będą finansować wpłaty do PPK z własnych środków. Wpłaty podzielone zostaną na wpłaty podstawowe i dodatkowe, przy czym ich wysokość określana będzie procentowo od wynagrodzenia uczestnika PPK stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Ponadto, budżet państwa zasili konto uczestnika PPK wpłatą powitalną w wysokości 250 PLN i dopłatą roczną w wysokości 240 PLN.
Kiedy mam rozpocząć pracę nad PPK?
Przepisy o PPK będą obejmować pracodawców stopniowo, od największych do najmniejszych, licząc wielkością zatrudnienia. Przewidując, że proces wdrażania PPK wyniesie co najmniej 3 miesiące, harmonogram prac powinien wyglądać następująco: