Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił, że konsorcjum PPP Solutions Polska oraz GÜLERMAK zostało wybrane wykonawcą ostatniego etapu budowy nowej linii tramwajowej pn. "Krakowski Szybki Tramwaj (etap IV)".

24 listopada 2020 roku Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił, że konsorcjum w składzie PPP Solutions Polska sp. z o.o. oraz GÜLERMAK Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. zostało wybrane wykonawcą przedsięwzięcia obejmującego zaprojektowanie, wybudowanie i eksploatację ostatniego etapu budowy nowej linii tramwajowej pn. "Krakowski Szybki Tramwaj (etap IV)".

Inwestycja obejmuje wybudowanie nowego, 4,5-kilometrowego odcinka linii tramwajowej (9 km toru) w Krakowie od skrzyżowania al. Jana Pawła II / ul. J. Meissnera do Mistrzejowic, w tym tunelu pod Rondem Polsadu o długości ok. 850 m. Według harmonogramu budowa linii tramwajowej będzie realizowana w latach 2022-2024. Następnie, partner prywatny będzie eksploatował linię przez 20 lat, tj. do 2044 r. Inwestycja realizowana jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego w modelu opłaty za dostępność. Zgodnie z najkorzystniejszą ofertą, wartość nakładów inwestycyjnych to ponad 650 mln złotych, a całość przedsięwzięcia opiewa na ok. 1,125 mld złotych.

Spośród firm dopuszczonych przez Zamawiającego do dialogu konkurencyjnego, wszystkie trzy złożyły oferty, oprócz spółek z grupy Gülermak, były to także Mota-Engil Central Europe PPP Road sp. z o.o. oraz Vardun sp. z o.o. (grupa Comsa).

O wyjątkowości przedsięwzięcia „Krakowski Szybki Tramwaj (etap IV)” świadczy fakt, iż jest jednym z kilku wybranych przez rząd projektów pilotażowych PPP (z różnych branż). W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas jego realizacji, będą powstawały wytyczne dla innych miast zawierające informacje m.in. o tym jak pozyskiwać finansowanie w modelu PPP na inwestycje infrastrukturalne, co jest szczególnie ważne w kontekście zbliżającego się zakończenia finansowania takich projektów przez UE w kolejnych perspektywach budżetowych.

Konsorcjum w składzie DZP, Mott MacDonald i Crido Taxand od czerwca 2017 roku ma przyjemność świadczyć kompleksowe doradztwo prawne, ekonomiczno-finansowe oraz techniczne przy tym pionierskim projekcie na rzecz Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Projekt wspiera także Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej, zarówno przez finansowanie doradztwa konsorcjum doradców, ale także przez bieżące wsparcie merytoryczne i organizacyjne ze strony ministerialnego Departamentu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. W toku dotychczasowych prac, konsorcjum doradców wspierało Zamawiającego na każdym etapie projektu m.in. od przygotowania struktury projektu, przez przygotowanie niezbędnej dokumentacji przetargowej, w tym umowy o PPP, PFU oraz instrukcji sporządzenia modelu finansowego, a także w toku postępowań odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą, po ocenę ofert wykonawców.

Z ramienia kancelarii DZP projekt realizuje interdyscyplinarny zespół prowadzony przez Marcina Krakowiaka, Partnera i Szefa Praktyki Infrastruktury i Energetyki oraz Michała Przychodę, Senior Associate, eksperta w zakresie projektów PPP, wspieranych przez Tomasza Darowskiego, Partnera, eksperta od projektów infrastrukturalnych oraz Michała Wojciechowskiego, Senior Associate, eksperta od zamówień publicznych.