Kto jest Twoim ulubionym autorem?
Alerty DZP.
23.07.2020
Autorzy:Nowe daniny w sektorze usług cyfrowych
Od 1 lipca br. obowiązuje tzw. „podatek” streamingowy, czyli podatek od przychodów pochodzących m.in. z reklam online, reklam profilowanych i niektórych usług cyfrowych. Polski podatek streamingowy jest formą podatku cyfrowego, którego wprowadzenie zapowiada Unia Europejska.
W ramach UE trwają bowiem prace nad wprowadzeniem jednolitego podatku cyfrowego, czyli opodatkowania zysków z działalności cyfrowej. Prace te przyspieszyły ostatnio w związku z epidemią COVID-19 oraz wycofaniem się Stanów Zjednoczonych z prac nad wprowadzeniem globalnego podatku cyfrowego na poziomie OCED. Niektóre państwa członkowskie Unii wprowadziły już w tym zakresie własne rozwiązania krajowe. We Włoszech i Austrii podatek cyfrowy obowiązuje od 1 styczna br., w Wielkiej Brytanii od 1 kwietnia br., we Francji wejdzie w życie 26 lipca 2020 r., a na Węgrzech jego pobór rozpocznie się w 2022 r. Prace legislacyjne trwają też obecnie w Czechach, Hiszpanii i Słowacji.
Polski Minister Finansów, Tadeusz Kościński zadeklarował, że jeśli prace unijne nie dadzą wymiernych efektów do końca bieżącego roku, Polska wprowadzi podatek cyfrowy niezależnie od decyzji UE.
Przychody z nowych podatków mają być przeznaczone na finansowanie działań pobudzających gospodarkę, dotkniętą kryzysem związanym z pandemią koronawirusa.
„Podatek” streamingowy
Ustawa o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tzw. „Tarcza 3.0”, zwana również „Tarczą Schreibera”) wprowadziła do Ustawy o kinematografii „podatek” streamingowy w wysokości 1,5% przychodu uzyskanego z wszelkich opłat za dostęp do audiowizualnych usług medialnych na żądanie albo przychodu uzyskanego z tytułu emisji przekazów handlowych.
Do uiszczenia „podatku” streamingowego zobowiązane są „podmioty dostarczające audiowizualną usługę medialną na żądanie”. Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy dotyczące świadczenia usług audiowizualnych, nie można wykluczyć, że „podatek” powinny zapłacić nie tylko serwisy streamingowe i VOD (udostępniające filmy, seriale, teledyski muzyczne), ale też inne serwisy, które udostępniają różnego typu multimedia na żądanie i czerpią zyski z reklam, w tym w szczególności wydawnictwa i portale internetowe. To, czy w danym przypadku działalność taka podlega „opodatkowaniu” będzie zależało m.in. od sposobu prezentacji i dystrybucji swoich treści przez te podmioty. Analiza w tym zakresie może okazać się kluczowa do ustalenia obowiązku „podatkowego” ciążącego na tych podmiotach.
Zgodnie z nowymi przepisami, jeśli przedsiębiorca posiada siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej wysokość opłaty ustala się na podstawie przychodów uzyskiwanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Dalsza część alertu znajduje się w pliku PDF.
Od 25 maja 2018 r. w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej stosowane jest Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). W związku z tym pragniemy przekazać kilka szczegółów na temat tego, w jaki sposób DZP przetwarza dane osobowe.
Administratorem danych osobowych jest Domański Zakrzewski Palinka Sp.k. („DZP”; adres: Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa). Dane są przetwarzane w celach kontaktowych, w tym do udzielania informacji o zmianach przepisów i praktyk organów, oraz o innych kwestiach, w tym wydarzeniach dotyczących bieżących zagadnień prawnych, gospodarczych i kulturalnych, m.in. poprzez wysyłkę newsletterów DZP. Powyższe jest realizowane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu, czyli zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Dane mogą być także przetwarzane, gdy jest to niezbędne do zawarcie lub wykonania umowy i wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na DZP, czyli na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b oraz lit. c RODO. Dane mogą być przekazywane podmiotom, z pomocą których DZP realizuje wskazane cele, w tym podmiotom utrzymującym infrastrukturę IT. Podanie danych jest dobrowolne, a w relacjach umownych stanowi wymóg zawarcia i realizacji umowy. Możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu wobec przetwarzania danych, żądania do nich dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia. Dane przechowywane są do wniesienia sprzeciwu, a w relacjach umownych – przez czas trwania umowy i po jej zakończeniu przez okres wynikający z przepisów o archiwizacji i przedawnieniu roszczeń. Każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Pytania dotyczące ochrony prywatności w DZP można kierować do Inspektora Ochrony Danych DZP, Macieja Maciejewskiego, na adres: iod@dzp.pl.
Nowe zasady dotyczące cookies: Domański Zakrzewski Palinka sp.k., jako usługodawca strony www.dzp.pl przechowuje i uzyskuje dostęp do cookies, tj. niewielkich informacji tekstowych, wysyłanych przez serwer WWW i zapisywanych na twardym dysku, lub innym nośniku danych użytkownika, w celu: prawidłowego funkcjonowania strony www.dzp.pl, konfiguracji strony www.dzp.pl, bezpieczeństwa i niezawodności strony www.dzp.pl, monitorowania stanu sesji, wyświetlania reklam, dostosowania wyświetlanych informacji do użytkownika lub analiz, statystyk, badań i audytu wyświetleń strony internetowej.
Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies za pomocą ustawień przeglądarki. Zgodę na przechowywanie lub uzyskiwanie dostępu do cookies przez Domański Zakrzewski Palinka sp.k. na Twoim urządzeniu, wyrażasz za pomocą ustawień zainstalowanej na Twoim urządzeniu przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności i cookies.