Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi
Szanowni Państwo,
Do wejścia w życie ustawy z 15 grudnia 2016 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (dalej: „Ustawa”) zostały tylko trzy tygodnie. W związku z coraz częstszymi pytaniami przedsiębiorców dotyczącymi stosowania ustawy, UOKiK zorganizował 20 czerwca spotkanie informacyjne dotyczące stosowania przepisów ustawy.
Spotkanie z przedstawicielami UOKiK, w tym wiceprezes Kasztelan-¦wietlik, potwierdziło nasze przypuszczenia co do stosowania Ustawy:
- w zakresie w jakim UOKiK nie określił do tej pory jednoznacznej wykładni przepisów – przepisy będą interpretowane na podstawie spraw poszczególnych przedsiębiorców;
- relacje handlowe przedsiębiorców oceniane będą kompleksowo – negocjacje, umowy, ewentualne spory;
- UOKiK nie będzie sprawował funkcji regulacyjnej – nie będzie oceniał wysokości cen produktów ani ingerował w indywidualne interesy przedsiębiorców;
- Urząd planuje badać większość przedstawianych mu umów;
- kontroli będą podlegać natomiast mechanizmy kształtowania cen (w tym opłat półkowych) i zasad współpracy handlowej i marketingowej, zwłaszcza w kontekście ich potencjalnej nieuczciwości;
- działalność przedsiębiorców oceniana będzie w kontekście 3 czynników: bezpieczeństwa żywności, sytuacji konsumenta, sytuacji konkurencji na rynku właściwym.
Dla przypomnienia wskazać należy, że Ustawa:
- wprowadza nowe kompetencje Prezesa UOKiK w zakresie oceny umów na dostawy i zakup produktów rolnych i spożywczych pod kątem ich zgodności z dobrymi obyczajami handlowymi;
- umożliwia przedsiębiorcom podejrzewającym naruszenie Ustawy złożenie zawiadomienia do Prezesa UOKiK. Kontroli w tym zakresie podlegać mogą zarówno: treść umów, negocjacje handlowe, jak i spory biznesowe między dostawcami i nabywcami produktów rolno-spożywczych;
- przewiduje objęcie postępowań prowadzonych na podstawie Ustawy zasadami prowadzenia kontroli lub przeszukań przedsiębiorców;
- za popełnienie zakazanego czynu wprowadza karę finansowa w wysokości do 3% obrotu przedsiębiorcy. Ponadto w przypadku - choćby nieumyślnego - utrudniania przeprowadzenia kontroli lub nieudzielenia informacji żądanych przez Prezesa UOKiK, możliwe jest nałożenie kary w wysokości do 50 mln euro;
- wchodzi w życie 12 lipca 2017 r.
W świetle wniosków płynących ze spotkania z przedstawicielami UOKiK należy podkreślić, że przepisy Ustawy będą miały znaczący wpływ na relacje handlowe podmiotów działających na rynku spożywczym oraz mogą być ¼ródłem wielu ryzyk prawnych dla przedsiębiorców. Ponieważ, jak wskazał UOKiK, nie można jednoznacznie wskazać przypadku, w którym Urząd nie podejmie interwencji, zgodnie z rekomendacją wiceprezes Kasztelan-¦wietlik, przedsiębiorcy powinni dokonać oceny obowiązujących umów i przygotować się do nowego reżimu prawnego.
Nasi eksperci z zespołu prawa ochrony konkurencji i regulacji rynku spożywczego kancelarii oferują kompleksowe doradztwo w zakresie dostosowania Państwa działalności do wymagań nowej Ustawy, wpływu Ustawy na bieżącą działalność handlową, a także zniwelowania ewentualnego ryzyka zakwestionowania dotychczasowych praktyk przez partnerów handlowych.
Celem szczegółowego omówienia Ustawy, konsekwencji jej wejścia w życie oraz możliwych do podjęcia działań prawnych proponujemy przeprowadzenie nieodpłatnego warsztatu, podczas którego odpowiemy także na wszystkie Państwa pytania i wątpliwości.
Z wyrazami szacunku,
Tomasz Kaczyński
|