Life Sciences Law Blog

Inspekcja sanitarna nie zawsze właściwa

Inspekcja sanitarna aby podjąć decyzję w sprawie dostosowania nieprawidłowości w ramach kontrolowanych kosmetyków, jest zobowiązana wykazać, że kwestionowane elementy stanowią uchybienie wymagań higienicznych i zdrowotnych.

WSA potwierdza istnienie domniemania rękojmi aptekarzy

Istnieje domniemanie, że każdy farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu i spełniający warunki formalne wskazane w Prawie farmaceutycznym daje rękojmię należytego prowadzenia apteki. Domniemanie to może zostać obalone dopiero przez prawomocne orzeczenie sądu dyscyplinarnego – takie stanowisko przyjął Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 8 stycznia 2014 r.

Medyczna dyrektywa transgraniczna – skutki dla pacjentów

Dyrektywa 2011/24/UE dotycząca transgranicznej  opieki zdrowotnej weszła w życie 25 października 2013 r. Ta właśnie data była terminem, do którego powinna być ona wprowadzona do polskiego porządku prawnego. Niestety jak ma to miejsce w przypadku wielu innych aktów prawnych ustawodawca spóźnia się z implementacją zapisów dyrektywy. Prace nad projektem nowelizacji […]

Produkty z pogranicza – korzyści i ryzyka związane z klasyfikacją

Suplement diety a może FSMP? Jeszcze wyrób medyczny, czy może już lek? Wyrób medyczny, czy może jednak… suplement diety? Klasyfikacja produktu stwarza czasem problemy. Umiejscowienie w sferze pogranicza może być jednak także źródłem istotnych przewag konkurencyjnych. Prezentujemy kluczowe wnioski z wykładu poświęconego tej tematyce, który odbył się w ramach konferencji […]

WSA częściowo przychylnie w sprawie reklamy aptek

Bilans 2 lat sporów administracyjnych i sądowych o zakaz reklamy aptek nie jest dla farmaceutów korzystny. Spośród 67 wyroków wydanych w sprawach reklamy aptek tylko trzy można uznać za częściowo korzystne dla skarżących. Spośród tych trzech wyroków dwa ograniczają się jedynie do rozstrzygnięcia w zakresie kary a tylko w jednym […]

Rozbieżność w orzecznictwie WSA w sprawach udziału OIA w postępowaniach dotyczących reklamy aptek

Wraz z wejściem w życie zakazu reklamy aptek i ich działalności samorząd aptekarski podjął działania zmierzające do włączenia się w proces egzekucji nowych ograniczeń administracyjnych. Uchwałą Krajowego Zjazdu Aptekarzy z dnia 22 stycznia 2012 r. uchwalony został nowy Kodeks Etyki Aptekarza Rzeczypospolitej, zgodnie z którego art. 19 ust. 1 „aptekarz […]

UOKiK bada i karze podmioty na rynku weterynaryjnym

W zeszłym tygodniu Prezes UOKiK opublikował wydaną pod koniec 2013 roku decyzję, w której stwierdził istnienie porozumienie o skutku antykonkurencyjnym na rynku weterynaryjnym. Decyzja odnosi się do rynku dietetycznych karm dla zwierząt, relacji pomiędzy producentem a dystrybutorami i mechanizmów ograniczających dostępność produktu na rynku. Nawet jeżeli przytaczana decyzja nie dotyczy […]

Jakie wyzwania stoją przed HR w firmie farmaceutycznej?

Wczoraj (23 stycznia) w siedzibie naszej kancelarii w Warszawie, mieliśmy przyjemność spotkać się z przedstawicielami firm farmaceutycznych i porozmawiać o problemach dotykających działy HR w tej branży. Spotkanie odbyło się w ramach cyklu „Śniadanie z prawem pracy”. Spotkanie pt. „HR PHARMA. Wyzwania HR w relacji do innych działów w firmie […]

Czy zakaz reklamy aptek oznacza zakaz prowadzenia działań marketingowych?

21 stycznia na łamach dziennika Rzeczpospolita ukazał się artykuł „Apteki: między informacją a reklamą”  przedstawiający pogląd, że wszelkie działania ubezpieczeniowe lub rabatowe aptek, polegające na umożliwieniu tańszego zakupu leków stanowi niedozwoloną przepisami Prawa farmaceutycznego reklamę aptek. Jednak czy przepisy faktycznie zakazują wszelkich działań aptek wprowadzających np. obniżkę cen?