1 grudnia 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał wyrok, w którym potwierdził, że przepis art. 99 ust. 3 Prawa farmaceutycznego[1] („PF”) może mieć zastosowanie wyłącznie w postępowaniu o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej. W opisywanej sprawie sąd rozpatrywał skargę Związku Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek („ZAPPA”) na decyzję […]
Life Sciences Law Blog
Sprzedaż wysyłkowa produktów leczniczych za pośrednictwem Allegro jest możliwa?
W ostatnich dniach w portalu orzeczeń sądów administracyjnych pojawiło się uzasadnienie przełomowego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 października 2022 r., w którym sąd stwierdził, że wymóg prowadzenia wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych polegający na składaniu zamówień „za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej placówki” w rozumieniu §2 […]
Już są – nowe podstawowe warunki prowadzenia apteki
Mimo licznych uwag środowiska aptekarskiego 18 listopada 2022 r. w Dzienniku Ustaw opublikowane zostało Rozporządzenie w sprawie podstawowych warunków prowadzenia apteki. Nowe przepisy wejdą w życie już po upływie 14 dni od momentu ogłoszenia. W związku z powyższym przypominamy najważniejsze założenia Rozporządzenia. Nowe warunki przechowywania produktów w pomieszczeniach, w których […]
Jak otworzyć drogerię internetową? – poradnik przedsiębiorcy DZP Life Sciences cz. 2
Obok aptek internetowych e-drogerie stanowią podstawowy rodzaj placówek prowadzących handel elektroniczny na rynku zdrowia. Ze względu na zbliżony profil działalności przedsiębiorcy prowadzący apteki nierzadko decydują się także na rozszerzenie prowadzonej przez siebie działalności o e-drogerie. Wychodząc naprzeciw potrzebom oraz oczekiwaniom przedsiębiorców, w tej części Poradnika odpowiemy na następujące pytania: Czym […]
Nowelizacja Prawa Farmaceutycznego – co zakłada projekt?
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw[1] („Projekt”), który to został skierowany do konsultacji publicznych. Co zatem zakłada Projekt? Uwzględniono w nim wiele istotnych zmian, które obejmą wszystkie podmioty z branży farmaceutycznej – apteki, hurtownie farmaceutyczne, wytwórców, importerów, dystrybutorów substancji czynnych i […]
WIF kwestionuje dostawę leków przez pełnomocnika – czy słusznie?
W ostatnim czasie na rynku zdrowia coraz częściej pojawiają się pytania o możliwość zakupu produktów leczniczych przez pełnomocnika działającego na rzecz pacjenta. W dniu 18 października 2022 r. Małopolski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w odpowiedzi na wniosek przedsiębiorcy o wydanie interpretacji indywidualnej (decyzją o sygn. FAKR-II.850.11.2022) stwierdził, że działalność polegająca na […]
GIF wszczyna postępowania w przedmiocie określenia kosztów badań jakościowych. Z prawnego punktu widzenia są jednak wątpliwości
Rynek zdrowia obiegają informacje, że w ostatnim czasie Główny Inspektor Farmaceutyczny („GIF”) powszechnie wszczyna postępowania w przedmiocie określenia kosztów badań jakościowych produktów leczniczych. Do pokrycia kosztów wzywane są podmioty odpowiedzialne – jeżeli badania produktów potwierdzą spełnienie wymagań jakościowych – bądź podmioty odpowiadające za powstanie nieprawidłowości – jeżeli okaże się, że […]
NSA – franczyza na rynku aptecznym dopuszczalna
Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrując 17 października 2022 r. w sumie trzy skargi kasacyjne przedsiębiorców aptecznych, którym odmówiono przeniesienia zezwoleń na skutek ich przynależności do franczyzy, uznał prezentowane przez organy inspekcji farmaceutycznej oraz WSA stanowisko za prawidłowe i orzekł na niekorzyść skarżących. Mimo niekorzystnego brzmienia werdyktu, NSA jednoznacznie uznał, że franczyza […]
Rabat to nie reklama aptek
W maju 2020 r. do Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego wpłynęło zawiadomienie wraz z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia przez jedną z warszawskich aptek przepisów prawa farmaceutycznego[1] regulujących zakaz reklamy aptek. Zakazaną reklamą aptek miało być udzielenie rabatu seniorom na produkty nierefundowane. Brak regulaminu i ustne informowanie o naliczeniu […]
Czy istnieją sposoby na reklamowanie tzw. medycznej marihuany (konopi indyjskich)?
Obecnie na podstawie polskich przepisów konopie indyjskie, to konopie, których stężenie THC przekracza 0,3%. To właśnie ten podgatunek konopi wykorzystywany jest jako surowiec farmaceutyczny do sporządzania leków recepturowych. Przepisy dotyczące reklamy wskazane w Prawie farmaceutycznym odnoszą się jednak wyłącznie do produktów leczniczych, a tym samym nie odnoszą się do surowców […]